نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 19:36

مردمی سازی صیانت از میراث فرهنگی در دستور کار قرار دارد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تلاش دولت جهت مردمی سازی حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی دارابی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی که عصر امروز در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام(ره) قزوین برگزار شد، با بیان اینکه مردم قزوین در روزهای اجرای جشنواره با مهر و صمیمیت در کنار هنرمندان و برگزارکنندگان این رویداد ملی بودند، اظهار کرد: بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و مورد ارزیابی ۵۰ داور قرار گرفت که از این حیث، آمار قابل توجهی است.

وی تلاش جشنواره را در راستای مردمی سازی امور مرتبط با حفظ میراث فرهنگی برشمرد و افزود: در بخش نمایش ۲۰ اثر نمایش میراثی مورد بازید حدود ۳ هزار نفر قرار گرفت. همچنین در این زمینه ۱۴ کارگاه آموزشی که شامل ۱۰ کارگاه در تهران و ۴ کارگاه در قزوین بود، برگزار شد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی های مهم این جشنواره، می توان به بخش کتاب و پایان نامه اشاره کرد که در ۸ بخش، زمینه آشنایی و ارتقاء آگاهی افکار عمومی را فراهم کرد.

دارابی ضمن تقدیر از تلاش رسانه ها در انعکاس اخبار دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی، عنوان کرد: بنا داریم نخستین دوره تجلیل از رسانه های برتر حوزه میراث فرهنگی را برگزار کنیم که این رویداد زمستان سال جاری آغاز خواهد شد.

این مسوول با تاکید بر اینکه از نخبگان و شایستگان می خواهیم به عنوان سفیران میراث فرهنگی به صحنه بیایند، ادامه داد: اگر به دنبال جامعه پرسشگر و گسترش نظارت عمومی هستیم باید رسانه ها را تقویت کنیم و از ظرفیت نخبگان جامعه به بهترین شکل در این عرصه بهره ببریم.

وی تصریح کرد: هجدهمین دوره نشست بین المللی آثار ملموس را پیش رو داریم که در جریان برگزاری آن، ۳ پرونده افطاری و رسومات آن و جشن های سده با عنوان پرونده های چند ملیتی به ثبت جهانی خواهد رسید و از این طریق می توانیم گام های بزرگی برای شناساندن ظرفیت های تاریخی کشورمان به دنیا برداریم‌.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مردمی سازی میراث فرهنگی جهت حفاظت و صیانت از آن خبر داد و اذعان کرد: دفاع از حقوق عامه، کمک به توسعه کشور، افزایش سواد میراثی، سرمایه گذاری در امر آموزش، توسعه همکاری های بین المللی، ساماندهی محوطه های تاریخی و ... را در دستور کار خود قرار داده ایم.

دارابی اظهار کرد: حفاظت از آثار تاریخی در دهه های اخیر دچار دگرگونی شده و متاسفانه آن را گاهی امری تشریفاتی و گاهی امری حاکمیتی و انحصاری تلقی کرده اند.

وی اضافه کرد: تلاش داریم نگهداری میراث فرهنگی را امری مردمی کنیم زیرا دولت ها می‌آیند و می روند اما این آثار هستند که از گذشته تاکنون باقی مانده و به آینده منتقل می شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590554

مهمترین اخبار ایران و جهان: