نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 08:30

۶۸ درصد کرمانشاهی‌ها در پویش ملی سلامت مشارکت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکنون ۶۸ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان در پویش ملی فشارخون بالا و دیابت مشارکت داشته‌اند.

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون، اظهار کرد: فشارخون و دیابت مهمترین عامل مرگ و میر و همچنین از کارافتادگی اندام‌هایی همچون کلیه، کبد و چشم است.

وی چگونگی سبک زندگی، فعالیت بدنی، چاقی و اضافه وزن را در قالب عوامل اثرگذار بر فشارخون و دیابت عنوان کرد و افزود: با افزایش سن ریزفاکتورهای هم افزایش و احتمال ابتلا به فشارخون هم بالا می‌رود؛ به همین دلیل پویش ملی سلامت برای افراد بالای ۱۸ سال به بالا از ۲۰ آذرماه تا ۱۵ دی‌ماه در کشور در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خیلی از افراد که دچار فشارخون و دیابت می‌شوند در مراحل اولیه از بیماری خود، اطلاع ندارند که اگر به موقع تشخیص داده شود با دارو و تغییر سبک زندگی کنترل و بسیاری از عوارض آن کاهش می‌یابد.

وی افزود: تاکنون ۶۸ درصد جمعیت هدف استان غربالگری شده که تعداد زیادی افرادی که از فشارخون و دیابت بی‌اطلاع بوده، شناسایی شدند.

محمدی در خصوص چگونگی گرفتن فشار خون در پویش ملی سلامت، گفت: ابتدا فشار خون با دستگاه دیجیتالی اندازه‌گیری و در صورت مشکوک بودن، با فشارسنج عقربه‌ای تکرار می‌شود.

وی اظهار کرد: فشار خون بستگی به سن و سلامتی فرد با هم تفاوت دارد در سنین پایین ۹ تا ۱۳ در سنین بالاتر مقداری در حدود نیم تا یک درجه بیش از این میزان هم قابل قبول و نرمال عنوان می‌شود.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613898

مهمترین اخبار ایران و جهان: