نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 13:37

طالبان فرمانده ارشد اطلاعاتی-عملیاتی داعش را در کابل کشت

مقامات طالبان از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد داعش در پایتخت افغانستان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای‌اف‎پی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه، قاری فاتح، فرمانده ارشد اطلاعاتی و عملیاتی منطقه‌ای گروه تروریستی داعش را کشته‌اند.

مجاهد در این بیانیه ضمن تایید خبر مذکور، گفت که فاتح در جریان عملیات یکشنبه‌شب، کشته شده است. به گفته وی، فاتح «به طور مستقیم مغز متفکر عملیات‌های تروریستی اخیر در کابل از جمله حمله به سفارت‌ها، مساجد و سایر اهداف بوده است.»

همچنین مجاهد در این بیانیه اعلام کرد که در جریان عملیات مذکور، یکی دیگر از اعضای داعش در محله «خیرخانه» واقع در شمال غرب کابل نیز کشته شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی که جولای ۲۰۲۲ منتشر کرد، فاتح را یمی از رهبران اصلی داعش معرفی کرده بود که مسئولیت عملیات‌های تروریستی در منطقه گسترده‌ای از هند گرفته تا ایران و شمال آسیا را برعهده داشت.

پس از روی کار آمدن طالبات در آگوست ۲۰۲۱، حملات تروریستی و خشونت‌آمیز در افغانستان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و داعش به بزرگ‌ترین چالش طالبان بدل شده است.

داعش به تازگی مسئولیت حمله دسامبر پارسال به هتلی در کابل را برعهده گرفت؛ حمله‌ای که در آن پنج تبعه چینی زخمی شدند. این گروه همچنین در همین ماه، حمله‌ای را علیه سفارت پاکستان در کابل تدارک دید و اسلام‌آباد آن را «تلاش برای ترور سفیر پاکستان» توصیف کرد. این گروه تروریستی در ماه ژانویه نیز مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه افغانستان که دست کم ۱۰ کشته برجای گذاشت را برعهده گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1063198

مهمترین اخبار ایران و جهان: