نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 16:47

دستگیری کارمند وزارت دفاع هلند با اتهام ارسال قطعات هواپیما به روسیه

وزارت دفاع هلند از دستگیری یک کارمند خود با اتهام دور زدن تحریم‌های روسیه و فروش قطعات هواپیما به این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک کارمند 48 ساله وزارت دفاع هلند به ظن دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه و ارسال قطعات هواپیما از طریق یک واسطه به  این کشور دستگیر شد.

وبگاه «ندرلندز تایمز» روز یکشنبه نوشت، از زمان اعمال تحریم‌ها علیه روسیه پس از جنگ این کشور با اوکراین، این امر ممنوع بوده است. تحریم‌ها علیه روسیه اغلب با فروش کالا به واسطه‌ها در کشورهای ثالث دور زده می‌شود. این کشورها شامل کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و چین می‌شوند.

روسیه علیرغم تحریم‌های غرب موفق شده قطعات مورد نیاز هواپیماهای مسافربری خود را تهیه کند. ماموران خرید خطوط هوایی روسیه موفق شده‌اند قطعات هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» تحت تحریم  را در امارات متحده عربی، چین، ترکیه و کشورهای غیردوست در اروپا تهیه کنند.

بر اساس این گزارش، در منزل این هلندی دستگیر شده مهمات و مقادیر قابل توجهی دلار و یورو  نیز کشف شد. وزارت دفاع  هلند جزئیات بیشتری در مورد این فرد ارائه نکرد، و تحقیقات هنوزادامه دارد. مظنون ۴۸ ساله  اینک در بازداشت پلیس قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز در یازدهمین بسته تحریمی خودعلیه روسیه اقداماتی را برای سرکوب چنین اقداماتی انجام داده است.

 تجزیه و تحلیل داده‌های گمرکی نشان می‌دهد که از مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، بیش از ۱۸۰ میلیون دلار قطعات یدکی اصلی بوئینگ و ایرباس وارد روسیه شده است. بیشتر قطعات یدکی هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در اختیار خطوط هوایی «ائروفلوت» قرار گرفته است.

همزمان با تحریم‌های صنایع هوایی روسیه،  این کشور اخ نیز از پرواز آزمایشی هواپیمای پیشرفته مسافربری «سوخوسوپرجت -۱۰۰» خود بدون  استفاده از هیچگونه قطعات خارجی خبر داد. وزارت صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد  هواپیمای «سوخو سوپرجت- ۱۰۰» اولین پرواز خود را انجام داد. مدت این  پرواز ۵۴ دقیقه بود و در ارتفاع تا سه هزار متر و سرعت تا ۳۴۳ کیلومتر در ساعت انجام شد. در طول این پرواز متخصصان  هوانوردی عملکرد پایدار همه سامانه‌های داخلی، کنترل پذیری و پایداری هواپیما در هوا را تایید کردند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501610

مهمترین اخبار ایران و جهان: