نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 15:44

اجلاس گروه بریکس سلطه غرب و دلار را به چالش می‌کشد

مدیر اندیشکده سوث سنتر آرژانتین گفت: پانزدهمین نشست گروه بریکس که قرار است تا چند روز آینده در آفریقای جنوبی برگزار شود، سلطه غرب و دلار را به چالش خواهد کشید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از شینهووا، کارلوس ماریا کورِآ، مدیرعامل اندیشکده سوث سنتر آرژانتین معتقد است که برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شود، نظام حاکم بر جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عادلانه‌تر خواهد کرد و سلطه کشورهای غربی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چالش خواهد کشید.

وی گفت: در این نشست شاهد تلاش‌های گسترده در جهت دلارزدایی و کاهش هژمونی دلار در جهان و گسترش گروه بریکس خواهیم بود.

قرار است از 9 روز دیگر و به مدت سه روز نشست گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا این نخستین نشست گروه بریکس به صورت حضوری به‌شمار می‌رود. کشورهای عضو گروه بریکس در مجموع 40 درصد جمعیت جهان و 26 درصد کل اقتصاد جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارند.

کورِآ، تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که گروه بریکس در نشست پیش رو به آ‌ن می‌پردازد، موضوع مدیریت جهان است. باید نظام کنونی که ناعادلانه بوده و نامتوازن است، تغییر کند. به خصوص در موضوع ساختار نظام مالی بین‌المللی نیازمند اصلاحات گسترده هستیم. از سوی دیگر سران کشورهای عضو گروه بریکس، درباره گسترش این گروه و اضافه شدن اعضای جدید، مذاکراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام خواهند داد.

وی می‌گوید: من امیدوارم که کشورهای عضو این گروه موضوع عضویت دیگر کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مدنظر قرار دهند؛ چراکه این مسئله خیلی مهم است و به حجم گرفتن بریکس منجر خواهد شد.

مدیرعامل اندیشکده سوث سنتر می‌گوید: اگرچه اقتصادهای بزرگی نظیر چین، برزیل و هند عضو گروه بریکس هستند، اما عضویت دیگر کشورها هم می‌تواند ابعاد سیاسی گروه بریکس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شکل قابل توجه بهبود ببخشد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440198

مهمترین اخبار ایران و جهان: