نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 16:59

جمعیت اوکراین از زمان اعلام استقلال تاکنون، تقریبا نصف شده است

اندیشکده «اوکراین برای آینده» اعلام کرد که جمعیت این کشور نسبت به جمعیت آماری سال ۱۹۹۱ اوکراین (همزمان با اعلام استقلال این کشور) حدودا نصف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، اندیشکده «اوکراین برای آینده» در گزارشی به کاهش شدید جمعیت این کشور از زمان اعلام استقلال در سال ۱۹۹۱ و نصف شدن آن اشاره و درباره این روند ابراز نگرانی کرد. تنها ۲۹ میلیون نفر در اوکراین باقی‌مانده‌اند. این رقم در زمان اعلام استقلال، ۵۲ میلیون نفر بود.

بنا به اعلام این اندیشکده، در حالی که بیش از نیمی از ۲۰.۷ میلیون نفری که در فوریه ۲۰۲۲ اوکراین را ترک کرده بودند، به این کشور بازگشته‌اند، ۸.۶ میلیون نفر برای همیشه زادگاه‌شان را ترک کرده‌اند. افراد باقیمانده در این کشور هم زیر سایه تنها ۹ میلیون نفر از جمعیت مولد اوکراین روزگار می‌گذرانند که از این رقم نیز تنها حدود ۶ میلیون تن، عملاً در بخش خصوصی درآمدزایی داشته و تامین هزینه مابقی برعهده دولت است.

در اوکراین نرخ زاد و ولد نیز به مراتب کمتر از مرگ و میر است به طوری که ظرف مدت دو سال، شمار بازنشستگان این کشور دوبرابر بیشتر از شهروندان شاغل آن خواهد بود؛ این اندیشکده هشدار داد و تاکید کرد که با این روند «دیگر کسی برای تولید ناخالص داخلی باقی نخواهد ماند.» در این داده‌های جمعیتی، شهروندان شبه‌جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ به الحاق روسیه درآمده و همچنین چهار منطقه جدید (زاپروژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک) که پاییز به مسکو الحاق شدند نیز محاسبه شده‌اند!

گارد مرزی روسیه ماه گذشته اعلام کرد که از فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۳.۵ میلیون اوکراینی از مرز روسیه عبورد کرده‌اند. این رقم بدون درنظر گرفتن جمعیت مناطق الحاقی جدید اعلام شد.

زمانی که در سال ۲۰۱۳ اعتراضات موسوم به «میدان» در اوکراین شروع شد، جمعیت این کشور به ۴۵.۵ میلیون نفر تنزل یافته بود. سال بعد، کودتای تحت رهبری آمریکا، ملی‌گرایان را به قدرت رساند و الحاق کریمه به مسکو و جنگ دونباس به‌پا شد.

اندیشکده «اوکراین برای آینده» در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «سیاست اقتصادی جدید برای اوکراین»، از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور خواسته بود تا آمار جمعیتی اوکراین را به قید فوریت در اولویت قرار داده تا از این طریق بتوان برای مساله «حفظ اوکراین به عنوان یک کشور مستقل» راه‌حلی پیدا کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: فساد عنصر اصلی و اهرم مدیریت است. اقدامات سیاستمداران و مقامات تابع یک هدف کلی است؛ «حفظ قدرت». اوکراین یکی از جمهوری‌های پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی بود و حالا به منبع مواد اولیه و دستمایه سیاست‌های بین‌المللی بدل شده و سایر بازیگران مسیر ما را تعیین می‌کنند.»

گرچه آمریکا و متحدانش همواره مدعی شده‌اند که در نبرد کی‌یف و مسکو، یک طرف جنگ نیستند اما تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی برای اوکراین فراهم و علاوه بر این، با تامین ده‌ها میلیارد دلار پول نقد جهت پرداخت دستمزدها و حقوق بازنشستگی، به تداوم فعالیت دولت زلنسکی کمک کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1266154

مهمترین اخبار ایران و جهان: