نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 08:10

رئیس جمهور بلاروس با پوتین دیدار می کند

سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرده است که رهبران روسیه و بلاروس قرار است در مورد موضوعات مبرم مربوط به توسعه بیشتر روابط دو کشور گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه قرار است با «الکساندر لوکاشنکو»، همتای بلاروس خود که هم اکنون در سفر کاری در مسکو به سر می‌برد، دیدار کند. رئیس دولت بلاروس شامگاه شنبه وارد روسیه شده است.

سرویس مطبوعاتی کرملین پیشتر اعلام کرده بود که رهبران دو کشور در مورد موضوعات مبرم مربوط به توسعه بیشتر روابط روسیه و بلاروس از شراکت و اتحاد استراتژیک و همچنین تشکیل اتحادیه دو کشور گفتگو خواهند کرد.

مقامات بلاروس نیز در این ارتباط خاطرنشان کردند که رؤسای جمهور دو طرف گستره وسیعی از مهمترین و اساسی‌ترین موضوعات روابط دوجانبه از جمله مسائل مربوط به امنیت، دستور کار بین المللی، همکاری‌های اقتصادی، اجرای برنامه‌های دولت، اتحادیه و همکاری در مقابله با فشار تحریم‌های غیرقانونی را بررسی خواهند کرد.

لوکاشنکو در نشستی با خبرنگاران بلاروسی و خارجی در ۶ ژوئیه گفته بود که او و پوتین برای دیدار در آینده نزدیک به توافق رسیده‌اند. به گفته وی، دستور کار این نشست شامل وضعیت شبه نظامیان واگنر (PMC) و عملیات آتی مرتبط با این گروه خواهد بود. به گفته رئیس جمهور بلاروس، موضوع واگنر ساده‌ترین مشکلی است که در حال حل شدن است و حل خواهد شد.

پوتین بارها بر روابط ویژه روسیه و بلاروس تاکید کرده و گفته است که مینسک شریک استراتژیک و نزدیکترین متحد مسکو است.

دو کشور همچنین در حال کار بر روی ۲۸ برنامه اتحادیه دولتی هستند، به ویژه با هدف هماهنگ کردن سیاست‌های کلان اقتصادی و یکپارچه سازی سیستم‌های پرداخت. طرفین همچنین بر ایجاد بازارهای واحد گاز، نفت و انرژی توافق کرده‌اند.

با این حال لوکاشنکو هنگام گفتگو در مورد همکاری اقتصادی بین بلاروس و روسیه خاطرنشان کرد که برخی از مسائل هنوز حل نشده است. به گفته رهبر بلاروس، اینها شامل مشکلات مربوط به ایجاد بازار واحد انرژی است. همچنین «مشکلات حمل و نقل و تدارکات و همچنین برخی مسائل جزئی» در روابط دو کشور وجود دارد.

پوتین و لوکاشنکو به طور منظم در ارتباط هستند. این ششمین دیدار آنها در سال جاری میلادی خواهد بود. پنج دیدار اول نیز مانند دیدار پیش رو در روسیه برگزار شده است. رهبران دو کشور به تازگی نیز در مورد توسعه روابط اقتصادی، استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس و وضعیت بین‌المللی گفتگو کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1394191

مهمترین اخبار ایران و جهان: