نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 12:55

ساوجی ها به عشق علمدار کربلا نوای «یا عباس» سر دادند

ساوه- شهرها و روستاهای حسینی ساوه در روز تاسوعای حسینی غرق در عزا و ماتم است و قلب آنها در این روز برای زنده نگهداشتن حضرت ابوالفضل (ع)، یار باوفای امام حسین (ع) و علمدار کربلا می تپد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه محرم یادآور حماسه‌ای خونین است که در یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته به خاطر رشادت‌ها و ایثارهای نقش آفرینان آن زنده مانده که ایثار علمدار کربلا از جمله این ویژگی‌ها است.

هر کدام از روزهای دهه اول ماه محرم ویژه یکی از شهدا و شخصیت‌های شاخص حاضر در کربلا نامگذاری شده و نهمین روز از این ماه مزین به نام حضرت عباس (ع) علمدار کربلا است که مردمان ساوه نیز با آئین و رسوم مختلف همپای سایر نقاط کشور در این روز عزاداری می‌کنند.

ساوجی ها به عشق علمدار کربلا نوای «یا عباس» سر دادند

اعتقاد و باور خاص مردم این منطقه به حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی اکبر (ع) در این ایام و برگزاری آئین‌های ویژه سوگواری به نام آنان نمونه‌هایی از باورداشتهای مذهبی ساوجی ها است.

عزاداران حسینی در آئین‌های امروز به یاد رشادت‌ها و مصائب حضرت عباس (ع) بر سرو سینه می‌زنند و با تاسی بر وفاداری و شجاعت و دلاورمردی این سمبل فداکاری و از خودگذشتگی، پرچم‌های عشق و وفاداری به ولایت را به اهتزاز درآوردند.

ساوجی ها به عشق علمدار کربلا نوای «یا عباس» سر دادند

از روزگاران قدیم محرم در میان اقشار مختلف جامعه به ماه خیرات و روا شدن حاجات و بخشش گناهان معروف بوده است و به همین خاطر اطعام سوگواران حسینی، توزیع نذری، دستگیری از نیازمندان، خواندن زیارت عاشورا، قرائت قرآن، اجرای تعزیه از جمله مناسبت‌های ویژه ای است که در تاسوعای حسینی قوت می‌گیرد.

این شهرستان میزبان امام زادگان مختلف است و در ایام ماه محرم، در این اماکن مقدس شاهد حضور پر رنگ عزادارانی است به بارگاه این عزیزان برای گرفتن حاجات و عزاداری پناه آورده اند.

ساوجی ها به عشق علمدار کربلا نوای «یا عباس» سر دادند

امام زاده سید علی اصغر (ع)، سید اسحاق (ع)، شاهزاده حسین (ع)، سید ابورضا (ع)، سید یحی (ع)، سید بشیر (ع) و سلطان اسماعیل (ع)، از جمله بقاعی است که در شهرها و روستاهای این شهرستان ساوجی ها در ایام محرم با حضور در این اماکن به عزاداری می‌پردازند.

ساوجی ها به عشق علمدار کربلا نوای «یا عباس» سر دادند

محرم و عاشورا در باورهای مردم این شهرستان، جلوه‌ای از مظلومیت و قیام امام حسین (ع) و یارانش و دلیری شیرزنی همچون حضرت زینب (س) است؛ شیعیان خاندان عصمت و طهارت (ع) همراه با قافله کربلا در این ایام از کربلای دل به مساجد و حسینیه‌ها می آیند و با عزاداری و تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی سوگواری می‌کنند.

بیش از ۱۹۰ هیأت ثبت شده و ۱۰۰ هیأت در حال در ثبت در ساوه وجود دارد که عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در قالب این هیأت‌ها همه ساله آئین‌های ماه محرم را گرامی می‌دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408647

مهمترین اخبار ایران و جهان: