نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 11:48

نقش مدیریت مصرف در پایداری شبکه برق

هر ساله با آغاز فصل گرم نگرانی های برقی و شرایط پایداری شبکه برق آغاز می شود که با راهکارهایی ساده می توان به راحتی از این نگرانی ها را بدون قطعی برق پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله با آغاز فصل گرما باید منتظر پیک مصرف بود که در میان آن پیک کاری صنعت برق هر ساله از ۱۵ خرداد آغاز و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه پیدا می‌کند و مدیریت مصرف برق نقش به سزایی در ادامه دار بودن فعالیت صنایع دارد. اگرچه وزارت نیرو طی سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را برای بخش‌های کشاورزی و صنایع در نظر می‌گرفت اما از اواخر دولت روحانی طرح‌های تشویقی ویژه مشترکان خانگی آغاز شد و در دولت فعلی ادامه پیدا کرد.

پس از شروع به کار دولت جدید و ادامه راه دولت قبلی در این راستا اجرای طرح ۵=۱ شروع شد که در آن هر مشترک می‌توانست با هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی تا ۵ برابر پاداش دریافت کند. این طرح باعث شد تا ۴۲ درصد مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شده و قبض برق بیش از ۸ میلیون مشترک رایگان یا بستانکار شوند و بالغ بر ۱,۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برای این عده از مشترکان پرداخت یا در حساب آنان منظور شد. امسال اما با درک اینکه باید این طرح جذاب‌تر باشد، میزان مشوق‌ها را افزایش داد و این مبلغ را تا ۲,۰۰۰ تومان رساند تا باعث ترغیب مشترکان شود.

در سال جاری افزایش دما مزید بر علت شده تا مقامات مسئول بارها از مردم درخواست صرفه‌جویی کنند، چرا که امسال مصرف برق با ۷۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات در دوم مرداد رکورد زد و با توجه به اینکه هنوز تابستان به نیمه‌های تابستان نرسیده‌ایم نگرانی‌هایی برای پایداری شبکه برق در تمامی عرصه‌ها ایجاد کرده است که با قطعی مواجه نشوند. اما خوشبختانه همکاری مردم این نگرانی‌ها را تا حدودی برطرف کرده است.

وزارت نیرو چه پیشنهادی برای مدیریت مصرف دارد؟

بر اساس آمار اعلامی وزارت نیرو اگر همه مشترکان درجه کولرهای گازی را روی ۲۴ درجه قرار دهند و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند، به میزان ۴ هزار مگاوات از مصرف برق کشور کاسته می‌شود و البته نباید از خاطر دور داشت که برای تولید این میزان برق باید حداقل ۵ نیروگاه به بزرگی نیروگاه هسته‌ای بوشهر احداث شود. در حالی که تنها با همان راهکار ساده می‌توان از هدر رفت این میزان برق جلوگیری کرد. به طور کلی اگر همه مشترکان این راهکارها را رعایت کنند و در ساعت‌های گرم روز در مصرف برق مدیریت درستی داشته باشند، می‌توان به راحتی و بدون مشکل برق صنایعی از تابستان گرم عبور کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417691

مهمترین اخبار ایران و جهان: