نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 13:58

تأمین آب شرب مردم سرزمین زاینده‌رود با تانکر

وعده بهره‌برداری خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ درسال 1401 محقق نشد و در تابستان ۱۴۰۲ با گرم شدن هوا و افزایش مصارف، آب شرب مردم دیار زاینده‌رود در روزهایی با تانکر تأمین می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان،  همه‌ساله با فرارسیدن فصل گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف آب، معضل قطعی آب، گریبان‌گیر مردم اصفهان می‌شود، قطعی‌های مکرری که به تناسب شدت گرما سبب افت فشار آب و مشکلات فراوان می‌شود.

در هوای گرم و سوزان شهر اصفهان، مردم این کلان‌شهر از قطعی‌های پی در پی آب گلایه دارند، گلایه‌ای که هر سال با آغاز فصل گرما شروع و با پایان این فصل تمام می‌شود و گویا جز گذراندن فصل، درمان دیگری ندارد.

در حالی دومین ماه تابستان آغاز شده است که در چند روز گذشته مردم در نقاط مختلف شهر اصفهان با مشکل کم‌آبی و در برخی مناطق قطعی آب دست به‌گریبان هستند.

قطعی آب در اصفهان مربوط به امسال و سال گذشته نیست، مردم این کلان‌شهر هر سال در فصل تابستان با این معضل روبرو هستند، معضلی که هرچند مردم آن را فریاد می زنند اما حل نمی‌شود و گویی گوش شنوایی برای این حل معضل وجود ندارد.

منطقه چهار شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، هر سال با شروع فصل تابستان و روند افزایشی دما و به دنبال آن افزایش مصرف آب، همواره با مشکل قطعی و افت فشار آب مواجه بوده‌ است، محله مولوی یکی از مناطق شهر اصفهان است که در منطقه چهار شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قرار دارد، سال گذشته با پیگیری‌ها و اعتراضات مردم این محله مشکل قطعی آب با تلاش آبفا رفع شد.

آبفای استان اصفهان اعلام کرده‌ است، خیابان مولوی نسبت به سایر نقاط منطقه، ارتفاع بیشتر، ریزدانگی بافت و تراکم جمعیت بیشتری دارد و همین موضوع منجر شده که در زمان اوج مصرف، ساکنان منطقه کمبود آب را تجربه کنند.

اصلاح شبکه آبرسانی خیابان مولوی در راستای رفع این مسئله از تیرماه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و یک خط فرعی به خطوط اصلی متصل شد تا مشکل قطعی آب حل شود.

تابستان امسال نیز با افزایش دما و افزایش مصرف آب ساکنان محلات مولوی، باهنر، چمران، مسجد سید، ملک‌شهر و زینبیه، با افت فشار و قطعی آب روبرو شدند و آبفا مجبور به آبرسانی سیار به این مناطق شد.

همزمان با قطعی آب در برخی از مناطق اصفهان خبرگزاری فارس بنا به رسالتی که دارد با مدیر روابط عمومی آبفا برای علت افت فشار و قطعی آب تماس گرفت و بعد از چندین بار تماس مقرر شد سوالات خبرگزاری ارسال و از سوی روابط عمومی پاسخ داده شود که تا زمان انتشار این گزارش هنوز جوابی از سوی آبفا اصفهان داده نشده است.

 

 ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب شبکه آبرسانی شرب اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه شبکه آبرسانی شرب اصفهان ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب دارد، اظهار داشت: گرمی هوا، افزایش مصارف و ایجاد اختلال در سامانه تأمین آب سبب شد در چند روز اخیر بسیاری از شهرها و روستاهای استان تحت تأثیر تنش آبی قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۶۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود و بیش از ۳۲ شهر مواجه با تنش آبی است و بعضاً مواجه با قطع آب و افت فشار شده و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در محلات آل محمد و مولوی افت فشار و قطعی آب بیشتر محسوس است، گفت: آبفا اقداماتی را در راستای تأمین آب انجام داده است و آبرسانی سیار در بعضی از مناطق شهری انجام شده و مشکل به تدریج برطرف شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: اکثر چاه‌ها که تأمین کننده آب روستاها بوده خشک و یا کم آب شده و کیفیت خود را از دست داده و شرایطی را ایجاد کرده که با تانکر آبرسانی شود.

 

وزارت نیرو اقدام جدی برای حل مشکل آب اصفهان نکرده است

وی تصریح کرد: وزارت نیرو باید در اجرای طرح‌های تأمین آب شرب و کشاورزی استان اصفهان اقدامات جدی انجام دهد و همانطور که مشکلات آب استان‌های خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری را حل کرد، ضرورت دارد در این شرایط برنامه‌ریزی مشخصی برای تأمین آب شرب پایدار اصفهان انجام دهد.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه احیای رودخانه زاینده‌رود باید توسط وزارت نیرو انجام شود، گفت: سالانه ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در اصفهان اصلاح و بازسازی می‌شود اما نیاز است وزارت نیرو در راستای تامین آب شرب اقدام جدی انجام دهد.

با وجود حجم مناسب آب در سد زاینده‌رود چرا در اصفهان شاهد قطعی آب هستیم؟

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به افت فشار و قطع آب در مناطقی از اصفهان گفت: این اتفاق جای عذرخواهی از محضر مردم اصفهان را دارد.

وی افزود: در ایامی که آب قطع بود مردم با مشکلات زیادی روبرو شدند، در حالی که امروز به لطف بارش‌های رحمت الهی حجم ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، اکنون این سؤال مطرح است که چرا این اتفاق باید رخ دهد. 

مهروی‌پور با تأکید بر اینکه دولت و وزارت نیرو باید با تکمیل طرح‌ها و تامین اعتبار برای سامانه‌ها، این معضل را برای همیشه حل کنند، تصریح کرد: امروز فضای سبز و باغات اطراف دچار خزان زودرس شده‌اند و درختان کهنسال اطراف زاینده‌رود دچار چنین مشکلی هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: ممکن است کیفیت آبرسانی تانکرها خوب نبوده اما اصل موضوع باید حل شود و آب برای کشاورزی و تالاب گاوخونی و فضای سبز فراهم شود.

 

۱۲۴ حلقه چاه در محدود طرح آبرسانی اصفهان بزرگ خشک شده‌ است

هم اکنون ظرفیت انتقال سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ حدود ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است و با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده با توسعه شهری و افزایش جمعیت، با توجه به نیاز آبی مردم در سال ۱۴۱۰ کمبود تامین آب شرب از سامانه اول  به بیش از ۹ مترمکعب در ثانیه می‌رسد.

در دهه‌های گذشته علاوه بر منابع آب سطحی، منابع زیرزمینی نیز یکی از منابع تامین کننده آب شرب در استان محسوب می‌شد این درحالی است که هم اکنون ۱۲۴ حلقه چاه در محدوده طرح آبرسانی اصفهان بزرگ خشک شده‌ و میزان آب دهی ۱۴۰ حلقه چاه دیگر در این محدوده بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته و پیشرفت خشکسالی از شرق به غرب منجر به از دست رفتن منابع محلی به لحاظ کمی و کیفی در شهرهای غیرتحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ شده است.

در دهه ۴۰ تا ۸۰ چاه‌های فلمن یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شرب شهر اصفهان با ظرفیت ۳۲۰۰ لیتر بر ثانیه بوده است که هم اکنون با خشک شدن رودخانه زاینده‌رود این رقم به صفر رسیده است.

 

آب شرب مردم دیار زاینده‌رود در روزهایی با تانکر تأمین می‌شود

کمبود آب فقط مسئله کشاورزان و محیط‌زیست اصفهان نیست بلکه آب شرب نیز با مشکل مواجه شده است، در شرایطی که ۷۳ درصد از ظرفیت سد زاینده‌رود خالی است، آب آشامیدنی و بهداشتی جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ (۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا) از تصفیه خانه آب باباشیخ‌علی و چاه‌ها و قنوات متفرقه باید تأمین شود، این در حالی است که به دلیل نبود جریان زاینده‌رود، آبدهی چاه‌های فلمن اصفهان صفر است.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان با هدف آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان ۷۳ شهر و ۷۸ دهستان به طول ۲۷ کیلومتر در حال اجراست، از طریق این سامانه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شد، قرار است آب مورد نیاز اصفهان بطور مستقیم از دریاچه سد زاینده‌رود در چادگان و از خروجی تونل در نزدیکی شهر تیران، منتقل و تأمین شود.

هر چند بنا به وعده‌های مسؤولان استانی قرار بود خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ سال گذشته بهره‌برداری شود اما با وجود وعده‌ها در پایان اولین ماه تابستان ۱۴۰۲ نیز با گرم شدن هوا و افزایش مصارف، آب شرب مردم دیار زاینده‌رود در روزهایی با تانکر تأمین شد.‌

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418147

مهمترین اخبار ایران و جهان: