نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 16:08

استقبال امیرعبداللهیان از وزیر خارجه لیبی

وزیرامور خارجه از همتای لیبی خود استقبال و با وی و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی که به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است، اخیراً لیبی سطح فعالیت دیپلماتیک خود در تهران را به سطح سفیر ارتقا داده است.

ایران در سال‌های اخیر با توجه به تحولات داخلی در لیبی سفیر مقیم در طرابلس نداشت و رئوف شیبانی سفیر ایران در تونس به عنوان سفیر آکردیته مسئولیت امور دیپلماتیک ایران در لیبی را بر عهده داشت، اما چند ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد سفارت خود در لیبی را بازگشایی کند؛ در همین راستا چندی پیش هیأت دیپلماتیکی را برای بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران به طرابلس اعزام کرد. همچنین از طرف ایران هیأتی دیپلماتیک به سرپرستی عین‌الله سوری به لیبی سفر کرده تا مقدمات بازگشایی مجدد سفارت ایران در طرابلس را فراهم کند.

حسین امیرعبداللهیان و خانم «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی ششم فروردین ماه تلفنی درباره گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، از وزیر خارجه لیبی برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت. وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی و اعزام سفیر ایران به طرابلس نیز گفت‌وگو کرده بودند.

دو کشور ایران و لیبی بعد از چندین سال در ماه‌های اخیر تصمیم به ارتقا روابط دو جانبه خود گرفته و در همین چارچوب شاهد بودیم که لیبی سطح حضور دیپلماتیک خود در تهران را از کاردار به سفیر ارتقا داد و سفیر لیبی در ایران استوار نامه خود را به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تسلیم کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اعزام سفیر به لیبی اظهار داشت: در طول سالیان طولانی روابط خوبی بین دو کشور وجود داشته و پیوندهای بین دو ملت نیز بسیار عمیق و ریشه دار است. با توجه به شرایط لیبی در طول سال‌های گذشته و تحولات در داخل این کشور و بی ثباتی‌ها، تصمیم به خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران از سفارت در طرابلس گرفته شد و طبیعتاً فعالیت سفارت ما در پایتخت متوقف شده بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر سفیر ما در تونس سفیر غیر مقیم و ترددی در لیبی بود و مأموریت‌های دیپلماتیک را انجام می‌داد. با توجه به اهمیت و جایگاه لیبی و لزوم تقویت روابط دو کشور و ارتقای ثبات و امنیت در این کشور کمک کرد که روابط و فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک را به صورت مرحله‌ای به مسیر عادی و طبیعی برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شد و استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور کرد.

وی افزود: هیأت دیپلماتیک ایران نیز عازم طرابلس شده و با استقبال مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت مستقر شده و دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات لیبی در وزارت خارجه انجام شد. زمینه سازی برای ارتقای سطح هیأت دیپلماتیک ما در لیبی در حال انجام است. عملاً فعالیت سفارت ما در لیبی آغاز شده است و این روابط تقویت و ادامه خواهد یافت.

به گزارش مهر، این نخستین سفر وزیر خارجه لیبی در دولت سیزدهم است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1401903

مهمترین اخبار ایران و جهان: