نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 10:16

روزگار خبرنگاری روایت یک گزارش بی پایان

همدان- روزگار خبرنگاری روایت یک گزارش بی پایان است، گزارشی که اگر تمام طول سال هم از آن نوشت، قلم نمیتواند ماجرای این عشق، علاقه و حفظ کردن سنگر شفاف سازی، مطالبه گری و جهاد تبیین را بنگارد.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: هفته خبرنگار نیز به پایان رسید. هفته‌ای که در آن، اصحاب رسانه، این سفیران آگاهی همدان دیده شدند، خندیدند، تشویق شدند، مسابقه دادند، چالش‌های صنفی این قشر را بیان کردند؛ پای صحبت‌های عکاسان خبری همدان به عنوان جهادگران بی ادعای عرصه خبر نشستیم و طی ۶ گزارش، سعی کردیم که خبرنگاران و عکاسان همدان را ببینیم، چراکه این افراد همواره بیش از خود به دیگران می‌اندیشند و نیاز است که واحدهای صنفی و تشکل‌های مربوطه در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیش از وارد کار شوند.

به عنوان آخرین گزارش از پرونده خبرنگاران در روزهایی که به نام آنها مزین شده بود، سری به چند خبرنگار در همدان و دیگر شهرستانها زدیم…

از تخصص تا حمایت / خبرنگاران‬ را دریابیم

پیشکسوت رسانه جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشاهده می‌شود هر کسی که به نوعی بیکار است و حقوق پایین را می‌طلبد، می‌آید و خبرنگار می‌شود؛ افزود: این احساس می‌شود که خانه مطبوعات باید در این زمینه ورود پیدا کند و حداقل پارامترها و شاخص‌هایی را برای ورود خبرنگار بدهند.

اردشیر مظاهری با اشاره به اینکه باید برای جذب خبرنگار شاخصه‌هایی همچون تحصیلات در زمینه خبری و تخصص لحاظ شود؛ اظهار کرد: اگر این اتفاق بیافتد، خلأ فقر آموزش تخصصی و حرفه‌ای که شاهد آن هستیم، را نیز دیگر نخواهیم داشت و یک خبرنگار می‌تواند بیاید و با دست پُرتر در نشست‌های خبری حضور داشته باشد و اظهار نظر کند.

وی گفت: یکی از مشکلات خبرنگاران مشکل مسکن است و احساس می‌شود دستگاه‌های متولی در این زمینه باید کمک حال رسانه باشند، چراکه کار فرهنگی واقعاً کاری نیست که از نظر مادی پاسخگو باشد.

مظاهری با تصریح بر اینکه هر کدام از خبرنگارانی که در جامعه خبری کار می‌کنند به نوعی مجبور هستند به شغل دوم روی بیاورند و در این زمینه خانه مطبوعات باید بیشتر وارد کار شود، بیان کرد: خبرنگار نباید وابسته باشد، باید مستقل باشد، متأسفانه این وابستگی از اصلی ترین مشکلات رسانه‌ای است که موجب شده بایدها و نبایدها فراموش شوند.

این پیشکسوت رسانه‌ای با بیان اینکه نیازهای مالی خبرنگاران باعث شده که خبرنگار نتواند استقلال فکری داشته باشد و نتواند به راحتی قلم بزند؛ اظهار کرد: باید ترس از آزادی بیان در بین خبرنگاران ازبین برود، به رسانه‌ها اجازه داده شود که بیشتر نقد و بررسی کنند و در این عرصه قلم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نباید وابسته به هیچ ارگانی باشند چراکه اگر وابسته باشند جایگاه خود را از دست می‌دهند.

روزگار خبرنگاری روایت یک گزارش بی پایان

مسئولین در شهرستان‌ها با خبرنگاران تعامل داشته باشند

در ادامه، خبرنگار خبرگزاری تسنیم در شهرستان تویسرکان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مشکلات خبرنگاران تویسرکانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول مشکلاتی که همه خبرنگاران کشور کم و بیش با آنها دست به گریبان اند و دسته دوم مشکلاتی که مختص شهرستان تویسرکان است.

وحید الوندی در این زمینه تشریح کرد: نداشتن امنیت شغلی، مشکلات بیمه‌ای، نبود استخدام رسمی، پایین بودن میزان حقوق و یا به بیان بهتر، حق التحریرها و استفاده ابزاری از بعضی خبرنگاران از مهمترین مشکلات خبرنگاران در سطح کشور به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: به این مشکلات در تویسرکان باید نبود آگاهی و اشراف برخی مسئولان نسبت به اهمیت اطلاع رسانی و تعامل با خبرنگاران، کم توجهی و شانه خالی کردن بعضی از مسئولان از پاسخگویی به هنگام به مردم، ضعف کاری برخی از روابط عمومی‌ها و… را نیز اضافه کرد.

وقتی همراه با سه فرزند قد و نیم قدت می‌نویسی

فاطمه رحمتی مادری است که با وجود سه فرزند کوچک همچنان قلم می‌زند، خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان ملایر است.

وی که کار خبر را کاری پرمشغله و پر استرس می‌داند، در این زمینه چنین گفت: خبرنگار، ساعت کاری مشخصی ندارد و شما در هر ساعتی از روز باید برای پوشش خبری یک مراسم یا یک اتفاق آماده باشید اما در کنار علاقه به این حرفه باید همواره صبور هم باشی.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید زبان گویای مردم در مقابل مسئولان باشد تا بتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند، به مشکلاتی چون درآمد پایین و نداشتن بیمه اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: هفته خبرنگار فرصت خوبی برای بیان این مشکلات است اما باید بدانیم که تنها بیان مشکلات کافی نیست بلکه باید در عمل ببینیم که مشکلات با پیگیری رفع می‌شوند.

خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان ملایر با بیان اینکه بنده سه فرزند دارم و باید به عنوان یک مادر و همسر، وظایفم را انجام دهم؛ گفت: در کنار این روند، کار خبری را نیز ادامه می‌دهم بنابراین طی این سال‌ها گاهی اوقات با مشکلات و سختی‌هایی مواجه شدم اما به علت علاقه به کار خبر و ضرورت حضور مؤثر بانوان در جامعه همچنان در این راه پیش می‌رود و همراه با این شرایط می‌نویسم.

روزگار خبرنگاری روایت یک گزارش بی پایان

خبرنگاران، یک درد مشترک دارند

عذرا جهانیان، خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان نهاوند است که به بیان روزگار خبرنگاری پرداخت.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای و آموزش شرط اصلی فعالیت در حرفه خبرنگاری است، اظهار کرد: افرادی که در زمینه خبر قرار است فعالیت کنند نیاز است تا در این زمینه آموزش‌های لازم را نیز ببینند تا اگر مطلبی را منتشر کردند برای خود یا یک جامعه دچار دردسر نشود.

وی با بیان اینکه نیاز است در این زمینه فرهنگ‌سازی و سواد رسانه‌ای همه آنها بیشتر شود؛ افزود: خبرنگاران بیشتر از ۸ ساعت کار می‌کنند، گاهی مجبورند تا دیروقت کار کنند و گاهی زودتر از همه مردم بیدار می‌شوند، سعی می‌کنند صدای مردم باشند و دردهای گروه‌های مختلف را فریاد بزنند و در نهایت هم به حقوق ناچیزی که می‌گیرند، راضی باشند.

خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان نهاوند با بیان اینکه بیشتر خبرنگاران پای صحبت مردم و مسئولان می‌نشینند اما کمتر کسی پای صحبت آن‌ها می‌نشیند، عنوان کرد: این در حالی است که دردودل‌های زیادی دارند اما همه حرف‌هایشان گفتنی نیست، بیشتر آن‌ها درد مشترک دارند.

جهانیان یادآور شد: درآمد هم یکی از مشکلات مهم در زندگی همه انسان‌ها است ولی شرایط کار و کسب درآمد برای خبرنگاران کمی پیچیده و سخت است، البته این موضوع برای خبرنگارانی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند کمی سخت‌تر است.

وی در تشریح این موضوع نیز گفت: مهمترین چیزی که این موضوع را برای خبرنگار سخت می‌کند، عدم درک متقابل مسئولین و بعضاً مخاطبان رسانه‌ها درباره کسب روزی توسط خبرنگار است؛ چراکه برخی فکر می‌کنند رسانه و خبرنگار وظیفه‌اش درج خبر و تبلیغات دیگران است و نباید مطالبه گر باشد.

جهانیان با تصریح بر اینکه حرفه خبرنگاری در کنار زیبایی‌هایی که دارد از سختی‌ها و مشکلات فراوانی نیز برخوردار است و تا زمانیکه افراد در این جایگاه قرار نداشته باشند نمی‌توانند مشکلات، دردسرها و تنش‌های آن را احساس کنند، خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی فرارسد که خبرنگاران به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441147

مهمترین اخبار ایران و جهان: