نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 23:19

بازگشت برنج ایرانی به سفره‌های مردم با تصمیم دولت سیزدهم

تصمیم دولت سیزدهم و اختصاص خط اعتباری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید تضمینی برنج داخلی در سه استان گلستان، مازندران و گیلان، برنج ایرانی را که در سال‌های اخیر از سبد بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی حذف شده بود، باردیگر به سفره ایرانی‌ها بازمی‌گرداند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت برنج داخلی، بسیاری از مردم به‌ناچار از برنج خارجی که عمدتا کیفیت پایینی هم داشت، استفاده می‌کردند و بخشی از مردم در دهک‌های پایین‌تر نیز متاسفانه برنج را از سبدغذایی خود حذف کرده بودند.

آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد نیاز کشور به برنج سالانه چیزی حدود سه میلیون تن است که نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن دیگر باید از طریق واردات تامین شود.

در سال ۱۴۰۰ به بهانه حمایت از سفره مردم، درهای کشور به روی برنج‌های وارداتی باز شد و آن‌گونه که در رسانه‌ها آمده است بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد. البته این روند اشتباه در سال ۱۴۰۱ هم در پیش گرفته شد و تقریباً نزدیک به همان مقدار نیز پارسال برنج هندی، پاکستانی و ... به کشور وارد شده است.

تصمیم‌های کارشناسی نشده در سال‌های اخیر سبب شد تا شالی‌کاران به خاک سیاه بنشینند و محصولات‌شان در انبارها باقی بماند.

*به‌زودی؛ توزیع برنج ایرانی در طرح تنظیم بازار

حالا که دولت سیزدهم صدای گلایه‌های تولیدکنندگان داخلی را شنیده، تصمیم گرفته است تا برنج‌های داحلی باقی‌مانده در انبارهای کشاورزان شالی‌کار از آنان خریداری شود و پس از آن در قالب طرح تنظیم بازار، بین مردم عرضه شود.

این در حالی‌است که در قالب طرح تنظیم بازار، همواره برنج‌های خارجی توزیع می‌شد و حالا این امیدواری به‌وجود آمده است که با این تصمیم دولت سیزدهم، برنج ایرانی که در سال‌های اخیر تقریبا از سفره بخشی از خانوارها حذف شده بود، بار دیگر به این سفره‌ها برگردد.

 گلستان بعد از استان‌های گیلان و مازندران، یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان شلتوک برنج به‌شمار می‌رود و حالا قرار است برنج ایرانی باقی‌مانده در انبارهای استان که حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن برآورد شده است، به‌صورت تضمینی خریداری شود.

دولت به استانداران گلستان، گیلان و مازندران دستور داده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سازوکارهای خرید تضمینی برنج داخلی از کشاورزان را در این استان‌ها فراهم کنند.

علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان با اشاره به آمار برنج‌ مازاد داخلی موجود در انبارهای استان گفته که در این طرح ارقام پرمحصول شامل فجر، ندا و شیرودی به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

برهمین اساس شرکت خدمات بازرگانی دولتی برنج‌های پرمحصول موجود در انبارها و شالیکوبی‌های استان را خریداری می‌کند. دولت سیزدهم خط اعتباری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید برنج داخلی در این سه استان اختصاص داده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420691

مهمترین اخبار ایران و جهان: