نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 23:37

جزییات برنامه های ستاد اربعین استان قزوین اعلام شد

دبیر ستاد اربعین استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های این ستاد در روزهای منتهی به اربعین امسال پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد خورشیدی عصر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات انجام شده برای رزمایش بزرگ اربعین حسینی در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، از فعالیت این ستاد پس از ۳ سال خبر داد و اظهار کرد: اربعین یک عملیات بزرگ مردمی است که ثمرات این امر در کشور های عراق و ایران قابل مشاهده می باشد و مسوولیت تسهیل گری این عملیات برعهده ستاد اربعین است. ستاد اربعین با ۱۶ کمیته فعالیت خود را آغاز کرده و مردمی سازی امور رسالت مهم این ستاد به شمار می رود.  

وی افزود: تا امروز ۶۶۵۸ نفر در سامانه سماح جهت مسافرت به کشور عراق ثبت نام کرده اند و این رقم در سال قبل ۷۰ هزار نفر بود. در این سامانه بسته بیمه ای برای زائرین اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین اضافه کرد: در موضوع ارز ترجیحی به هر زائری که در سامانه سماح ثبت کند ۲۰۰ هزار دینار ارائه می شود که در این خصوص هنوز دستور العمل های استانی ابلاغ نشده است و از طریق ۳ بانک عامل، شعبه های ارزی فعالیت خواهند کرد.

این مسوول اضافه کرد: امسال در ۵ مرز به صورت ۲۴ ساعته به زائرین خدمت رسانی خواهد شد و مرز پیشنهادی به استان قزوین مرز مهران است که سکوی اختصاصی اتوبوس های استان در آنجا احداث شده و ۱۰۰ زائر یار مسوولیت راهنمایی زائرین را از مرز تا سکو بر عهده دارند. همچنین مردم نسبت به رزرو پارکینگ خودروهای شخصی در مرز مهران از طریق سامانه سماح اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال گذرنامه زائر تدارک دیده شده است که فقط در ماه های محرم و صفر قابل استفاده می‌باشد و مدت اعتبار آن ۵ ساله و مبلغ آن ۵۰ هزار تومان است که از طریق اپلیکیشن پلیس من و یا با مراجعه به اداره گذرنامه قابل دریافت است. در این راستا تا امروز ۸۰۰ نفر از هم استانی ها گذرنامه زیارتی دریافت کرده اند.

خورشیدی به فعالیت مواکب استان قزوین در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: ۵۶ موکب از استان قزوین در بحث خدمات اسکان، تغذیه و پزشکی فعالیت خواهند کرد و در ۴ نقطه نجف، کربلا، طفلان مسلم و طریق نجف به کربلا مستقر می شوند. همچنین دو موکب در مرز مهران و دو موکب در شهرهای آوج و آبگرم برپا خواهد شد.

دبیر ستاد اربعین افزود: در بخش کمیته خدمات شهری استان قزوین مسوولیت انتقال زائر از شهر مهران تا مرز مهران، به عهده ۵۰ دستگاه اتوبوس قزوین است که به مدت ۱۵ روز استقرار می‌یابند و جمعا ۶۰۰ اتوبوس با همکاری سایر استان ها زائرین را جا به جا خواهند کرد.

این مسوول همچنین از تردد ۶۰ دستگاه اتوبوس روزانه در مسیر قزوین تا مهران و بالعکس خبر داد.

وی در خصوص مراسمات روز اربعین در داخل استان نیز اظهار کرد: در این روز مراسم جاماندگان با عنوان «دلدادگان حسینی» و با فعالیت حدود ۴۵ موکب در شهر قزوین برگزار می شود. همچنین در کشور عراق هیات عزاداری استان قزوین به مدت دو شب مصادف با اربعین ایران و اربعین عراق به دلیل اختلاف روز از باب القبله تا حرم حضرت ابوالفضل العباس برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427803

مهمترین اخبار ایران و جهان: