نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 08:30

آزادگان اسارتگاه را به قطعه‌ای از بهشت تبدیل کرده بودند

اردبیل- امام جمعه موقت تهران گفت: آزادگان سرافراز اردوگاه‌های اسارت را به قطعه‌ای از بهشت تبدیل کرده بودند که در آن صبر، خدمت و تلاش موج می‌زد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد شامگاه سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت روز آزادگان در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: در این روزهای غرورآفرین که سالگرد ورود آزادگان سرافراز، صبور و مقاوم را جشن می‌گیریم، به معنای واقعی بر این تدین و دلباختگی آنها به نظام اسلامی غبطه می‌خوریم.

وی با بیان اینکه دوران اسارت قطعه‌ای استثنایی در تاریخ ایران و دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: در این ایام صحنه‌های بی‌نظیر و زیبایی رقم خورده که در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی این کشور تأثیرگذار و ماندگار است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر صدها نویسنده زوایای مختلف این ایام سخت اما خاطره‌انگیز را به تصویر بکشند، باز هم نمی‌توانند شخصیت آزادگان را در دوران اسارت به قلم آورند چرا که آزادگان نماد استقامت، ایثار و شهادت‌طلبی هستند که تا آخرین گلوله خود جنگیده و شجاعت ماندگاری را از خود به یادگار گذاشتند.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان خاطراتی از برادر آزاده خود در دوران اسارت افزود: این خاطرات نشان می‌دهد که سربازان عراقی حتی در دوران اسارت رزمندگان ما در اوج خوف و ترس ایام سپری می‌کردند و به اذعان بسیاری از این افراد به جای آنکه رزمندگان ما در اسارت باشند، سربازان عراقی اسیر آنها بودند.

وی با تجلیل از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت خاطرنشان کرد: امروز به همان اعتقاد و انگیزه راسخ نیاز داریم تا بتوانیم در جبهه دیگر دشمن را ناکام گذاشته و حیله‌های آنها را خنثی کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: آزادگان سرافراز در اوج استقامت، صبر، امید و نشاط را نیز به جامعه تزریق کرده و ثابت کردند که نه تنها اراده آنها متزلزل نشده بلکه قدرتمندانه در عرصه نشان دادن انگیزه، امید و نشاط حاضر و مهیا هستند.

وی به ۲ روز تلخ آزادگان در دوران اسارت اشاره کرد و ادامه داد: قبولی قطعنامه و ارتحال امام راحل تلخی ایام اسارت و غم سنگین آن را مضاعف کرد اما آزادگان به محض ورود به کشور با مقام معظم رهبری دیدار کرده و بر تداوم راه ولایت فقیه تاکید کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی بیان کرد: دوران اسارت با همه شکنجه‌ها، سختی‌ها و مشقت‌ها قطعه‌ای از بهشت بود که در آن می‌توانستیم نهایت صبر، خدمت، تلاش و مجاهدت را به عینه دیده و زمینه رفع بسیاری از افسردگی‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را مشاهده کرد.

وی با بیان تفاوت زندان غربی‌ها و آمریکایی‌ها با زندان عراقی‌ها اظهار کرد: زندان آمریکا به نحوی است که افراد حاضر در آن دچار ناهنجاری اخلاقی، افسردگی و شکنجه و خودکشی شدند اما در اسارتگاه عراق آزادگان ما نه تنها گرفتار بیماری‌های روحی، روانی نشده بلکه در اوج سلامت، امید و اقتدار به کشورمان بازگشته و زمینه اعتلای نظام اسلامی را فراهم کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی تصریح کرد: آزادگان به معنای واقعی کلمه نماد همه ارزش‌های اسلامی، ملی و دینی ما هستند و ما به وجود آنها افتخار می‌کنیم.

وی گفت: آزادگان در اوج جوانی با گذشتن از همه سرمایه‌های مادی و وجودی خود در دفاع از این کشور در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شده و بخش عظیمی از دوران جوانی خود را نیز در اسارت سپری کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: در دوران اسارت شخصیت این افراد تعالی پیدا کرد تا به یک انسان مقاوم، استوار، صبور و خدوم تبدیل شده و به هم‌بندهای خود خدمت‌رسانی کنند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آزادگان در ایام اسارت روزگار خود را با تحصیل، تهذیب نفس و خدمت به همنوع سپری کرده و به جای غصه خوردن از دوری پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر سعی کردند تا یار و شفیق همدیگر باشند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: اعضای این خانواده با صبر، استقامت و ایثار دوران اسارت را سپری کرده و در چنین روزی با استقبال میلیون‌ها ایرانی با عزت و اقتدار تمام به کشور بازگشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1445047

مهمترین اخبار ایران و جهان: