نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 10:53

۲۰۰ رشته قنات اردستان نیاز به لایروبی دارد

مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: لایروبی و مرمت هر کدام از قنوات روستاهای شهرستان اردستان نیازمند اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون تا ۱/۵ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردستان، محمد امینی مدیر جهاد کشاورزی اردستان صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کشت دوم تابستانه در شهرستان اردستان که از اول تیرماه آغاز شده بود تا روز گذشته ۱۵ مرداد ادامه داشت و بیشترین سطح زیر کشت محصولات تابستانه‌ در شهرستان، ذرت علوفه‌ای و ارزن دانه‌ای است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کشت ذرت علوفه‌ای در بخش مهاباد است، افزود: این کشت در مهاباد به روش آبیاری کم‌فشار تیپ انجام می‌شود و در سال گذشته متوسط عملکرد ذرت علوفه‌ای ۴۵ تن و ارزن دانه‌ای ۲ تن و پانصد کیلوگرم در هکتار به دست آمد.

امینی با اشاره به صادرات عمده تولیدات کشت تابستانه اردستان به سایر استان‌ها، تصریح کرد: ذرت علوفه‌ای کشت شده در شهرستان از نوع ۷۰۴ و بالبوم بوده که سطح زیر کشت یک‌هزار هکتار داشته و ارزن دانه‌ای نیز سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار داشته است.

مدیر جهاد کشاور‌زی اردستان با اشاره به وجود ۴۷۵ رشته قنات در این شهرستان، خاطرنشان کرد: از بین قنوات شهرستان اردستان، ۲۰۰ رشته قنات مهم به مرمت و لایروبی نیاز دارند که اعتبار برآورد شده برای مرمت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. 

وی یادآور شد: شهرستان اردستان قنوات مهمی را در روستاهای خود دارد که بر اساس بررسی‌های انجام شده لایروبی و مرمت هر کدام از قنوات روستاهای شهرستان نیازمند اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون تا ۱/۵ میلیارد تومان است.

امینی با بیان اینکه لوله‌گذاری برای انتقال آب راندمان آبیاری را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد، اضافه کرد: براساس اولویت‌سنجی‌های انجام شده، برای تعداد ۲۰ رشته قنات در شهرستان اردستان باید تا پایان سال مرمت و لایروبی انجام شود.

مدیر جهاد کشاور‌زی اردستان خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به سیستم آبیاری کم فشار و تیپ مجهز شده است.

 پایان پیام/۶۳۱۳۵/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430191

مهمترین اخبار ایران و جهان: