نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 18:12

ابلاغیه کاهش سود بانکی وام‌های مسکن نهایی نشده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در واکنش به اینکه چرا با وجود مصوبه دولت در راستای کاهش درصد سود بانکی وام‌های مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد اعمال نشده است، گفت: این فرایند در حال انجام است، منتها هنوز نهایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اصغر اسماعیلی، مدیرکل  راه و شهرسازی استان زنجان در نشست مطالبه‌گری در جمع خبرنگاران در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود مصوبه دولت در راستای کاهش درصد سود بانکی وام‌های مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد تاکنون ابلاغ و اجرا نشده است، اظهار داشت: بحث کاهش سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد در شورای عالی مسکن از طریق رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد و شورای عالی مسکن موافقت کرده است که این اتفاق هنوز رخ نداده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: این کاهش اگر قرار باشد اتفاق بیفتد باید فرآیند خودش را طی و شورای عالی پول و اعتبار آن را مصوب کند و مابه‌التفاوت ۵ درصد را در بانک‌ها تعیین تکلیف کنند.
وی اضافه کرد: این فرایند در حال انجام است، منتها هنوز نهایی نشده است و فعلا بانک‌های عامل با سود ۲۳ درصد اعمال می‌کنند، چرا که هنوز ابلاغیه نهایی دولت به بانک‌ها ابلاغ نشده است ولی مصوبه اولیه داده‌ شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه ۴۶ پیمانکار در احداث ساخت مساکن ملی در استان فعالیت می‌کنند که اغلب از پیمانکاران بومی هستند، افزود: تنها دو پیمانکار پروژه‌های اقدام ملی مسکن استان زنجان در استان‌های دیگر هم فعالیت دارند، البته این موضوع هیچ مشکلی در ساخت و واگذاری مسکن ملی به وجود نمی‌آورد، حتی یک پیمانکار می‌تواند همزمان در چند استان پروژه را هدایت کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه در حدود ۷ هزار واحد از اقدام ملی شامل افزایش وام خواهد شد، تصریح کرد: این رقم برای پروژه هایی قابل پرداخت خواهد بود که در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
وی در رابطه با استاندارد بودن مساکن ملی در استان گفت: از ابتدا تاکنون نزدیک ۳۵ هزار مورد نمونه آزمایشی از پروژه‌های مساکن ملی دریافت شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه هر پروژه مسکن ملی که به اتمام می‌رسد، لایحه تاخیرات برای پروژه نوشته می‌شود به طوری که این تاخیرات مجاز و یا غیر مجاز است، گفت: این تاخیرات توسط یک کارگروه کارشناسی خارج از مجموعه راه و شهرسازی نوشته می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد: اگر تاخیرات غیر مجاز باشد، خسارت به عدد تبدیل شده و به پروژه باز می‌گردد و اگر خسارت مجاز باشد که مشکلی وجود ندارد.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1438691

مهمترین اخبار ایران و جهان: