نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 22:15

یادداشت| ارادت مردم خراسان جنوبی به سالار شهیدان

ارادت و اخلاص به امام حسین(ع) گر چه در همه استان های کشور وجود دارد اما در جایی مثل خراسان جنوبی، حادتر و پررنگ تر است، این را آمار کمک های مردمی به خوبی گواهی می دهند.

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی، یادداشت، زهرا بهروزی‌فر: سه چهار سال بیشتر نداشت، کنار بزرگترها در صف ایستاده بود و همنوا با دیگران، مشکی پوشیده و سینه می‌زد و لب‌هایش را به تقلید از بقیه تکان می‌داد و حواسش بود که کم نیاورد و خطایی در ریتم و عبارت‌ها مرتکب نشود. و به‌راستی که ارادت ایرانی‌ها به اهل‌بیت و به طور خاص و ویژه امام حسین علیه‌السلام، سن و جنس و موقعیت و جا و مکان نمی‌شناسد، و استاد شهید مرتضی مطهری چه نیکو این ارادت را در قالب واژه‌ها به تصویر کشیده و می‌نویسد : ”ایرانیان بیش از هر ملت دیگر نیروهای خود را در اختیار اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار دادند و بیش از هر ملت دیگر در این راه صمیمیت و اخلاص نشان دادند، در این دو جهت هیچ ملتی به پای ایرانیان نمی‌رسد“.

مرور وقایع، اسناد و منابع تاریخی هم به خوبی گواه بر این واقعیت است که علاقه و ارادت مردم ایران به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، قدمتی دیرینه دارد و به جریانات سیاسی و نظام حاکم و رویکردهای کلان کشور گره نخورده و صرفاً به جهت وجود پدران و مادران ارادتمند به آل الله، نسل‌به‌نسل در بین اقشار و گروه‌ها پیش‌آمده و حتی محکم‌تر هم شده است.

نمونه‌اش را این روزها به وضوح می‌توانید در هر کوی و برزن و هر معبر و مسیری ببینید. همین مردمی که به علت عدم تمکن مالی و گیر بودن هشت و نه‌شان در گرو هم، شاید مدت هاست قید خرید کفش و لباس نو را زده‌اند تا بتوانند با اندک درآمدشان، سر و ته هر ماه را به هم گره بزنند، حالا و در این گیر‌و‌دار برپایی روضه و خیمه‌های عزای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، دست به جیب‌شان حرف ندارد، که اگر غیر این بود، بساط چای و شربت و پلو و َ چلو در مراسم و مواکب به گرد نبود و بوی قیمه امام حسینی تا به این اندازه شامه‌نوازی نمی‌کرد.

این ارادت و اخلاص اگر چه در همه استان‌های کشور وجود دارد اما در جایی مثل خراسان جنوبی، کمی حادتر و پررنگ‌تر است، این را آمار کمک‌های مردمی به خوبی گواهی می‌دهند.

همین مردمی که به جهت اقلیم منطقه و خشکسالی‌های پی در پی و شرایط استراتژیک خراسان جنوبی، در رده‌بندی استان‌ها کمترین میزان درآمد ماهانه را دارند و در انتهای جدول جا خوش کرده‌اند، در بحث بازسازی عتبات مقدسه و برپایی موکب‌های پذیرایی از زوار اربعین، گوی سبقت از دیگران ربوده‌اند و همچنان پیشتاز بقیه، ارادت‌شان را به اثبات رسانده‌اند و به‌راستی که از شیر پاک مادران پاکدامن و لقمه حلال پدران زحمتکش نتیجه‌ای جز این نمی‌توان انتظار داشت.

پدران و مادرانی که سالیان سال همان اندک داشته‌های خود را در راه عزای اهل‌بیت اهدا نموده‌اند تا آن جا که به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه، تعداد موقوفات ماه محرم در استان بیش از سه هزار و ۸۶۴ مورد است، که به ترتیب ۹۸۳ مورد مربوط به بیرجند، ۵۳۸ مورد مربوط به خوسف، ۴۸۸ مورد مربوط به فردوس، ۴۲۱ مورد مربوط به طبس، ۳۰۵ مورد مربوط به سربیشه، ۲۹۸ مورد مربوط به قاینات، ۲۱۷ مورد مربوط به نهبندان، ۲۰۵ مورد مربوط به بشرویه، ۱۶۴ مورد مربوط به سرایان، ۱۳۷ مورد مربوط به زیرکوه و ۱۰۸ مورد مربوط به خضری دشت بیاض می‌باشد و از این تعداد ۴۸۷ مورد با نیت روضه‌خوانی وقف شده و سه هزار و ۲۵۲ مورد نیز با نیت اطعام عزاداران وقف شده است و اگر این روزها در مساجد کوچک شهر، در حسینیه‌هایی همچون حسینیه امام رضا علیه‌السلام، در خانه‌های قدیمی و در... بساط روضه و اطعام عزاداران برپاست، هزینه‌هایش سال‌ها قبل با نیت خیر خیرین تامین شده تا مردم این روزها بر سر سفره کرم اهل‌بیت با اکرام بنشینند و به سفره داری در این آستان افتخار کنند.

بدون تردید دفتر خیرات و مبرات مردم مؤمن و محب اهل‌بیت علیه‌السلام در خراسان جنوبی بسته شدنی نیست و این خوان همچنان پربرکت است و ادامه دارد.

پ. ن؛ بنا به اطلاعات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تاکنون ۲۲۰ هزار موقوفه در کشور شناسایی شده که از این تعداد حدود ۷۵ درصد آنها مربوط به عزاداری امام حسین علیه‌السلام است.

پایان پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1399503

مهمترین اخبار ایران و جهان: