نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 23:19

بزرگترین عملیات تخلیه تاریخ یونان به دلیل گسترش آتش سوزی در جزیره «رودس»

دولت یونان از اجرای بزرگترین عملیات تخلیه در این کشور به دلیل آتش سوزی گسترده در جزیره توریستی «رودس» که همچنان کنترل نشده است خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی به از کنترل خارج شدن آتش سوزی های جنگلی در جزیره توریستی یونان پرداخته و نوشت: هنوز شرایط برای جزیره توریستی رودس یونان کاملاً مشخص نیست. گرما و باد کار خاموش کردن آتش را دشوارتر می کند. به گفته دولت، 19000 نفر در اثر این آتش سوزی تخلیه شدند. نیروهای تقویتی و کمکی بین المللی در محل حضور دارند.

به گفته دولت یونان، 19000 نفر از روستاها و هتل ها از روز گذشته به دلیل آتش سوزی شدید جنگل ها در جزیره توریستی رودس به مکان امن منتقل شده اند. این خبر را دفتر کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان اعلام کرد. بر این اساس این بزرگترین عملیات تخلیه است که تا کنون در یونان انجام شده است.

بر اساس برآوردهای اولیه پلیس، 16000 نفر از طریق زمینی و 3000 نفر از طریق دریا از سواحل تخلیه شده اند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، تا کنون دوازده روستا و تمام هتل‌ها در مناطق آسیب‌دیده، مانند منطقه اطراف استراحتگاه تعطیلات لیندوس، که مورد علاقه گردشگران است و آکروپولیس مربوط به قرن چهارم تحت تأثیر این آتش سوزی قرار گرفته است.

به گفته انجمن مسافرتی آلمان، مسافران آلمانی نیز تحت تأثیر این عملیات تخلیه قرار گرفته اند. گفته می شود که اکثر افراد به شمال جزیره برده شده اند، جایی که برخی به طور موقت در سالن های ورزشی و مدارس، در کشتی ها و همچنین به صورت خصوصی اسکان داده شده اند.

مقامات خواستار کمک های مردمی شدند. تاناسیس ویرینیس، معاون شهردار محلی به تلویزیون مگا گفت: اکنون 4000 تا 5000 نفر را در مکان های مختلف اسکان داده ایم. تشک و رختخواب مورد نیاز است.

نیروهای آتش نشانی از شش روز پیش در حال اطفای حریق جنگل های این جزیره هستند. آتش نشانی روز پنجشنبه از کنترل آتش سوزی ها خبر داد. اما وزش بادهای شدید روز شنبه شعله های آتش را مستقیماً به سمت روستاها و مناطق تعطیل که اکنون تحت تأثیر قرار گرفته اند، سوق داد.

شرایط آب و هوایی شدید اطفای حریق را دشوار می کند. دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد در بسیاری از نقاط حاکم است. فعلاً تسکینی برای این وضعیت با وجود وزش بادهای شدید پیش بینی نمی شود.

شرکت مسافرتی TUI اعلام کرد که تمام پروازهای رودس تا روز سه شنبه لغو شد. شرکت هواپیمایی Jet2 بریتانیا تمامی پروازهای خود به این جزیره را برای امروز ( یکشنبه) لغو کرد.

وزارت امور خارجه یونان یک کانون در فرودگاه جزیره رودس ایجاد کرد که در آن گردشگران به دلیل آتش سوزی های گسترده جنگلی در این جزیره، در صورت نداشتن مدارک باید بتوانند مجوز خروج را به صورت غیر اداری دریافت کنند. این خبر را شبکه دولتی ERT یونان گزارش داد. بر این اساس بسیاری از مردم ممکن است نتوانند وسایل خود را با خود ببرند.

به دلیل آتش‌سوزی جنگل رودس و همچنین آتش‌سوزی‌های بزرگ دیگر در یونان، صدها آتش‌نشان از رومانی، بلغارستان، لهستان، اسلواکی و مالت اکنون برای تقویت به این منطقه سفر کرده‌اند. دفاع غیرنظامی یونان اعلام کرد فرانسه، ایتالیا، ترکیه، قبرس، رژیم صهیونیستی و اردن با هواپیماها و بالگردهای آتش نشانی در کار اطفای حریق شرکت می کنند.

نهادهای دولتی در یونان در مورد خطر بسیار بالای آتش‌سوزی جنگل‌ها امروز ( یکشنبه) در بخش‌های وسیعی از یونان هشدار داد. بالاترین سطح هشدار پنج - به جز رودس - همچنین در یونان مرکزی، غرب و شمال شرق شبه جزیره پلوپونز و همچنین منطقه بزرگ آتن و جزیره اوبوئا اعمال شد.

به گفته کارشناسان هواشناسی، موج گرما - با نوسانات جزئی - در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. حداکثر دمای جدید برای چهارشنبه با دمای حدود 46 درجه سانتیگراد در جنوب یونان پیش بینی می شود. سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: ما روزهای سخت تری را در پیش داریم.

کوستاس لاگوواردوس، مدیر تحقیقات رصدخانه ملی هواشناسی، به ERT گفت: احتمالاً موج گرمایی 16 یا 17 روزه را تجربه خواهیم کرد که کشور ما قبلاً هرگز آن را ندیده است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1396303

مهمترین اخبار ایران و جهان: