نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 11:05

تخلفات جاده‌ای زنجان در سامانه داپ احصا می‌شود

زنجان- معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: اطلاعات دستگاه‌های پلاک‌خوان و تخلفات جاده‌ای در سامانه داپ احصا و تحلیل می‌شود.

علی مدقالچی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اداره راهداری در ایام نوروز فعالیت خود را در سه بخش انجام می‌دهد که یکی در راستای ارتقای خدمات است و شامل محورهای حمل و نقل مسافری، راهداری، مراکز معاینه فنی و مجتمع‌های خدماتی – رفاهی می‌شود.

وی ارتقای ایمنی را بخش دوم فعالیت‌های نوروزی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و گفت: در این بخش ایمن‌سازی محورها و ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دارد که هر واحد وظایف مربوط به خود را انجام می‌دهند.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه بخش سوم فعالیت‌های این اداره در ارتباط با اقدامات فرهنگی و آموزشی است، ابراز کرد: بازآموزی مدیران فنی، آموزش مدیران شرکت‌های حمل و نقل به شکل حضوری یا پیامکی، تولید و نصب بنر، موشن‌گرافی، اجرای طرح‌های ایمنی هفتگانه مثل آموزش در مدارس حاشیه راه‌ها، موتورسیکلت‌سواران و وانت‌بارها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان یکی از علل بروز تصادفات خستگی و خواب‌آلودگی در آزادراه‌ها است، تصریح کرد: نوروز امسال در راستای ارتقای ایمنی پویش همراهان سفر ایمن در سه مجتمع خدماتی رفاهی و ۲ پایانه مسافربری اجرا می‌شود تا مردم در این محل‌ها توقف و اندکی استراحت کنند.

مدقالچی ادامه داد: یک گروه‌بندی دیگر نیز در ایام نوروز در نظر گرفته شده که به اقدامات پیش از اجرای طرح نوروزی، در هنگام اجرای طرح و پس از اجرای طرح مربوط می‌شود و قبل از آغاز سفرهای نوروزی، برگزاری جلساتی با انجمن‌های صنفی و خدمات‌دهندگان بخش حمل و نقل، معاینه و بازدید از دستگاه‌ها، لکه‌گیری اضطراری محورها و ساماندهی علائم و تابلوها انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از طرح نوروزی ۱۴۰۰ اتاق مانیتورینگ حمل و نقل برای ارتقای خدمات در بخش اجرای طرح نوروزی ایجاد شد، بیان کرد: هدف از این کار تخصصی و کاربردی کردن سیستم هوشمند حمل و نقل است و کارشناسان از طریق سامانه‌های الکترونیکی، تخلفات ناوگان عمومی را احصا می‌کنند.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان افزود: نوروز امسال اتاق مانیتورینگ با چهار نفر تقویت و یک واحد حقوقی هم به آن اضافه شده و برای مثال حرکت در لاین سرعت برای اتوبوس‌ها بلافاصله در کمیسیون ماده ۱۲ یا ۱۴ بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی به سامانه «داپ» داده‌کاوی اطلاعات پلاک‌خوان در راستای تحلیل عمیق داده‌های ترافیکی اشاره کرد و گفت: در این سیستم اطلاعات دوربین‌های پلاک‌خوان مثل ثبت تخلفات سرعت و باسکول‌های در حال حرکت به سامانه مجوزها مثل صدور کارت هوشمند رانندگان، معابنه فنی، صدور بارنامه و صورت وضعیت متصل شده و اطلاعات را به شکل هوشمند تحلیل و تخلفات را احصا می‌کند.

مدقالچی یادآور شد: علاوه بر این از خرداد امسال به شکل دستی و با استفاده از اطلاعات سامانه‌های دوربین‌های پلاک‌خوان یا تخلفات دستی ثبت شده مثل تأخیر در آغاز سفر، موارد لازم احصا و در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و به مراجع اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز برای ارتقای ایمنی محدودیت‌های ترافیکی برای ناوگان باری اعمال می‌شود، ابراز کرد: بر این اساس در تمامی محورهای برون‌شهری تردد انواع تریلر و کامیون به جز کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی، بهداشتی، کودهای شیمیایی، ضدعفونی‌کننده و کالاهای اساسی و ناوگان دارای مجوز ممنوع است و موتورسیلکت‌ها نیز اجازه عبور و مرور در بزرگراه و آزادراه‌ها را ندارند. ث

منبع: مهر
شناسه خبر: 1109003

مهمترین اخبار ایران و جهان: