نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 13:31

اجرای برنامه نفس در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_ رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه نفس «نجات فرزندان سقطـ» در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدی صبح پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: شناسایی، مشاوره و علت یابی دلایل اقدام به سقط و پیگیری هر مورد برحسب علت اصلی آن، از اهداف برنامه نفس است.

وی تصریح کرد: بسیج‌جامعه پزشکی، سمن‌ها، رسانه‌ها، مردم و … در مراحل مختلف این‌طرح‌از جمله شناسایی موارد، مشاوره‌های تخصصی و انواع حمایت‌های مختلف، فرهنگ سازی و تغییر دیدگاه‌های منفی مشارکت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه عملکرد رسانه را باعث افزایش آگاهی مردم، تغییر نگرش مردم‌، تغییر رفتار مردم‌و درک خطر دانست و افزود: سلامتی یک سرمایه است که با گذر طبیعی عمر مستهلک می‌شود و سرمایه گذاری در سلامت این استهلاک را جبران می‌کند که رسانه نقش مهمی دارد.

احمدی با اشاره به اینکه امید به زندگی در مردهای استان ۷۶ سال و در زن‌ها به ۷۴ سال رسیده است گفت: ارتقای سلامتی مردم، پاسخگویی شامل سطح‌بندی خدمات از پایگاه تا بیمارستان تحت عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت و محافظت مالی از بیماران طریق پیاده سازی پزشکی خانواده در مسیر ارجاع، ۳ هدف کلی نظام سلامت هستند.

وی اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان را ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه بهداشت‌دانست و گفت: این اعتبارات نتایج مثبتی را در بازه زمانی از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در شاخص‌های مختلف با همکاری بین‌بخشی و مشارکت مردمی خواهد داشت.

احمدی یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام شده‌رشد ۶ برابری خودکشی در استان با بیش‌از ۱۰۵ فعالیت با همکاری دستگاه‌های مرتبط روند افزایشی متوقف شد و اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به فوت نیز کاهش یافت.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰ میلیون‌تومانی برای ارزیابی عملکرد ۱۴۰۱ در زمینه پیشگیری از خودکشی و ارائه نظرات جدید گفت‌: برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ در زمینه پیشگیری از خودکشی نهایی شده است اما تا پایان اردیبهشت فرصت بازنگری وجود دارد.

احمدی با اشاره به تزریق ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا برای کاهش امار مرگ‌و میر خاطرنشان‌کرد: آمار فوت ۱۰۰۰ نفری در سال ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان خدمات پزشکی ۱۵ درصد افزایش یافته است که ۴۵ درصد جمعیت استان شامل ۱میلیون و۸ هزارو ۳۹۸ از این خدمات در پزشک خانواده بهره مند شده‌اند.

احمدی میزان کنترل مطلوب فشارخون‌را ۷۲ درصد و کنترل مطلوب قندخون ۵۸ درصد بیشتر شده است و مراقبتهای بیماران دیابتی به ۲۱ و ۳دهم‌درصد رسیده که رشد دو برابری را نشان‌می‌دهد.

وی تشریح‌کرد: چهارمحال و بختیاری نشان نقره امتیاز بندی اجرای قانون جوانی جمعیت در سطح کشور را با اجرای برنامه‌های موفق کسب کرد.

وی از افزایش ۳۶ درصدی و برخی شهرستان‌ها ۵۸ درصدی مشارکت خیران در حوزه بهداشت خبر داد و مشارکت پایدار آنها را در ارائه خدمات سلامت خواستار شد.

رئیس مرکز بهداشت استان از اجرای طرح‌سلامت خانواده در شهرهای‌بالای ۲۰ هزار نفرجمعیت خبر داد داد گفت‌: در این طرح به ازای هز هزارو ۵۰۰ نفر یک‌پزشک‌خانواده خدمات رسانی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1187803

مهمترین اخبار ایران و جهان: