نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 13:43

ضرب‌العجل 17 روزه ایتالیا به چت جی‌پی‌تی/نگرانی‌های نقض داده را برطرف کنید

ایتالیا اعلام کرد که در صورت برآورده‌شدن خواسته‌های ناظر داده تا 10 اردیبهشت، چت جی‌پی‌تی می‌تواند دوباره دردسترس باشد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آژانس حفاظت از داده های ایتالیا روز چهارشنبه فهرستی از خواسته هایش را ارائه و اعلام کرد که شرکت اپن ای آی باید تا 30 آوریل(10 اردیبهشت) برای رفع نگرانی های آژانس در مورد ربات گفت و گوی چت جی پی تی در این کشور  اقدام کند.

تقریباً دو هفته پیش اپن ای آی تحت حمایت شرکت مایکروسافت چت جی پی تی  را در ایتالیا آفلاین کرد، پس از آن سازمان حفاظت از اطلاعات ایتالیا به طور موقت پردازش اطلاعات شخصی را محدود و تحقیقاتی را در مورد نقض مشکوک قوانین حریم خصوصی آغاز کرد.

این نهاد طی بیانیه‌ای در روز چهارشنبه مجموعه‌ای از خواسته‌هایی که باید تا پایان این ماه برآورده ‌شود را مطرح کرد. اپن ای آی روز از این حرکت آژانس استقبال کرده است و اعلام کرد که مشتاقانه منتظر همکاری با آنها هستیم تا بزودی دوباره چت جی پی تی  را در اختیار مشتریان خود در ایتالیا قرار دهیم.

ایتالیا اولین کشور اروپای غربی بود که چت جی پی تی  را محدود کرد. بسیاری از کارشناسان می گویند به دلیل تأثیر بالقوه آن بر امنیت ملی، مشاغل و آموزش، مقررات جدیدی برای کنترل هوش مصنوعی مورد نیاز است.

این مقام گفت که اپن ای آی موظف است کاربران در ایتالیا را از روش ها و منطق پشت پردازش داده های لازم برای عملکرد چت جی پی تی  آگاه کند.

این ناظر همچنین از اپن ای آی خواست تا ابزارهایی را فراهم کند تا افراد را قادر سازد تا درخواست تصحیح داده‌های شخصی که به‌طور نادرست توسط این سرویس ایجاد شده‌اند یا حذف آن‌ها را داشته باشند. همچنین از این شرکت خواسته تا تا پایان شهریور سیستم تأیید سن را معرفی کند که دسترسی کاربران زیر 13 سال را ممنوع می کند.

آژانس حفاظت از داده های ایتالیا گفت که به بررسی نقض احتمالی قوانین حفاظت از داده توسط اپن ای آی ادامه خواهد داد و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر گونه تدابیر مورد نیاز را در پایان تحقیقات جاری خود اعمال کند.

این حرکت ایتالیایی ها در مورد چت جی پی تی، توجه دیگر سازمان های نظارت بر حریم خصوصی در اروپا را برانگیخته است و آنها هم در حال بررسی این هستند که آیا اقدامات سخت گیرانه تری برای چت بات ها مورد نیاز است یا خیر. اتحادیه اروپا هم در حال تدوین اولین قانون هوش مصنوعی با هدف محافظت از افراد در برابر تأثیرات منفی مانند تصمیم گیری تبعیض آمیز و خطرات حریم خصوصی است.

رگولاتور ایتالیایی در بهمن ماه شرکت چت بات هوش مصنوعی رپلیکا (Replika) را از استفاده اطلاعات شخصی کاربران در ایتالیا منع و دلیل آن را خطراتی برای خردسالان و افراد احساسی عنوان کرد. بعد از این محدود سازی ها ایتالیایی ها برای دانلود وی پی ان هجوم آوردند به طوریکه داده های گوگل ترندز میزان بالای جستجوی کلمه وی پی ان را در گوگل نشان داد.

پیش از این در روز دوشنبه انجمن صنعت پرداخت و تسویه چین نیز نسبت به استفاده از ربات چت جی پی تی و ابزارهای هوش مصنوعی مشابه به دلیل خطراتی مانند نشت داده ها هشدار داده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145403

مهمترین اخبار ایران و جهان: