نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 22:45

رمضان گیلان با اعجوبه‌های جهان/ کاروان نخبگان قرآنی به مقصد رسیدند

به همت اعجوبه‌های جهانی حاضر در کاروان نخبگان قرآنی از مجموعه حاملان نور و سفیران الهی، ۳۰ محفل قرآنی در ۳۰ نقطه گیلان در ماه مبارک رمضان به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ آموزش صحیح و سهل قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده- «قرآن» اعجاز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و کتابی برای سعادتمندی بشریت در دنیا و آخرت است.

امام خمینی رضوان الله علیه با قرآن، ایرانیان را سر سفره انقلاب اسلامی نشاند تا در کنار آباد کردن دنیا، آخرتشان را نیز آباد کند و رشد و تعالی جامعه را تضمین نماید.

این مصحف شریف، کتابی برای زندگان هست اما به دلیل نشناختن آن، قرآن امروزه اغلب به کتاب مردگان و مجالس ختم تبدیل شده است؛ مهجوریت قرآن موضوعی است که از صدر اسلام تاکنون در ملتها و امت‌ها مشاهده می‌شود در حالی‌که اگر همین قرآن بر کوه نازل می‌شد، کوه را متلاشی می‌کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در سخنرانی‌ای از مهجوریت و دوری از قرآن گلایه می‌کند؛ ایشان هم معتقد است که تمام گرفتاری‌های دنیای ما ناشی از دوری قرآن است. در واقع تا درست‌خوانی قرآن در بین مردم اصلاح نشود، هیچ تغییری در زندگی مردم به وجود نخواهد آمد.

حال سوال این‌جاست! درست قرآن خواندن چگونه است؟ چگونه می‌توان فرهنگ مأنوس شدن با قرآن را به صورت فراگیر و گسترده در جامعه اشاعه داد؟ چه سبکی و سیاقی وجود دارد تا قرآن را بتوان به همه سطوح بدون درنظر گرفتن سن و جنس و نژاد و طبقه اجتماعی در جامعه القا کرد؟ 

پاسخ سوالات فوق و بسیاری از سوالات مشابه دیگر را گیلانیان طی ۳۰ شب ماه مبارک رمضان در ۳۰ نقطه استان در جریان حضور کاروان نخبگان قرآنی درک کرده‌اند؛ کاروانی متشکل از حفاظ و قرّای گیلانی از شاگردان اساتید فلاح‌پور که با میدان داری مرکز قرآن حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان در اقصی نقاط دور و نزدیک شهر و روستای استان به راه افتاد و برکات و حسنات غیرقابل وصفی را از خود بر جای گذاشت.

کاروانی که سختی‌ها و مشقت‌های شب‌های ماه مبارک رمضان را تا نیمه‌های شب و حتی تا سپیده‌دم با افتخار به‌جان خرید تا با حضورش و اجرای برنامه‌های متنوع، شیوه آموزش وحیانی قرآن کریم، قهرمانان و الگوهای قرآنیِ متأثّر از این شیوه مبارک، اثبات سهولت و آسانیِ ارتباط و انس عموم مردم با قرآن و بهره‌مندی از برکات آن و همچنین ارتقای سطح کیفی و حرفه‌ای شاگردان این مجموعه را در میدان‌های رقابتیِ وسیع و مختلف، به جامعه معرفی کند.

این کاروان، اساتیدی دارد که معتقدند قرآن هزار جور خوانده می‌شود اما ۹۹۹ جور آن غلط و تنها یک شیوه آن درست بوده که خداوند به آن سفارش کرده و آن شیوه، «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» است.

اساتید فلاح‌پور در کرسی‌های کاروان نخبگان قرآنی حاضر در محافل نورانی می‌گویند، قرآن خواندنی که تمام برکات و سعادتمندی بشریت در آن رقم می‌خورد، همین شیوه است. آن‌ها و هم‌کاروانی‌هایشان در تلاش‌اند تا به امت رسول‌الله و بندگان مخلص خدا در ماه خدا بیاموزند که قرآن خواندن، کلام خدا، از آب خوردن سهلتر و راحت‌تر است و برای این ادعای خود، نمونه‌ها و مصادیق فراوانی هم دارند مثل کودکان خردسالی که قادر به بیان نام خود نیستند اما آیات الهی را با فصاحت و بلاغت اعجاز‌آمیز تلاوت می‌کنند.

دیپلماسی عمومی قرآن آموزی کاروان نخبگان قرآنی حاملان نور و سفیران الهی، به‌کارگیری روشی ابدائی و البته ریشه‌دار در مکتب نبی امّی اسلام یعنی «اقراء و القاء» است؛ روشی نوین در آموزش قرآن که نیازی به تابلو و بُرد، دفتر و خودکار ندارد.

به بیان ساده‌تر، آموزش قرآن به شیوه اقراء و القاء مشابه غذایی است که مادر آن را لذیذ و گوارا برای طفل، طبخ و لقمه می‌کند و در دهانش می‌گذارد و دقیقاً اساتید فلاح‌پور نیز کلمات نور از آیات الهی را با رعایت همه الزامات روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، لحن، صوت و قرائت بدون اینکه مخاطب بداند چگونه قرآن را به این زیبایی می‌خواند، لقمه می‌کنند و در دهان کودکان می‌گذارند؛ البته بسیار راحت تر از آب نوشیدن و غذا خوردن چرا که اگر همان کودک که قرآن را از بر میخواند اگر بخواهد آب بنوشد ممکن است آب را به پایین یا روی لباس و یا خدای نکرده در حلق خود بریزد!

اما در کنار ترویج و نهادینه کردن فرهنگ آموزش قرآن، کاروان نخبگان قرآنی شگفتانه‌هایی دارند که موجب می‌شود مستمعین در بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها گاها تا سپیده‌دم بدون اینکه محفل را ترک کنند، شاهد برنامه‌های جذاب مدعوین نخبه قرآنی باشند.

یکی از شگفتی‌های کاروان نخبگان قرآنی گیلان، حضور حفاظ قاریانی کودک و نوجوان و البته برتر در سطوح جهانی است که صحنه‌های خیره کننده را در محافل به وجود می‌آورند؛ کودکان و نوجوانان حافظی که مصداق آیه شریفه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» هستند؛ یعنی انسان‌هایی که گنجینه کتاب مقدس قرآن را در سینه دارند.

یکی از این نخبگان قرآنی، رضا رضایی است؛ نخبه قرآنی که چند شب گذشته در برنامه محفل سیمای ملی حضور یافت و توجه داوران و حاضران را به خود جذب کرد. استاد ابوالقاسمی در آن محفل پس از استماع آیاتی از این نخبه قرآنی گیلان گفت: این نخبه تجوید، صوت و لحن عالی دارد و یا رضوان درویش، استاد و قاری برجسته کشور سوریه با آن عکس سلفی می‌گیرد و از نوع قرآن خواندش خوشش می‌آید و می‌گوید: در کلامش فصاحت در قرآن خوانی را دیده است؛ شیوه‌ای که فقط گویا در گیلان دیده می‌شود و در استان‌های مدعی نظیر تهران، اصفهان، مشهد، قم و اهواز و غیره مصداق ندارد.

محمد محبوب یکی دیگر از شگفتی‌سازان در کاروان نخبگان قرآنی است که در ۶ سالگی حافظ قرآن شد. استاد فلاح‌پور در معرفی این نخبه قرآنی به جریان حافظ شدنش اشاره می‌کند و می‌گوید: محمد توسط مادرش به همراه برادر و پسر عمه در کلاس‌های آموزش قرآن آورده می‌شد و آن‌هم نه برای حفظ قرآن بلکه صرفاً برای اینکه در خانه تنها نماند، چون کوچک بود و نیاز به مراقبت داشت اما در جریان حفظ آن دو، این کودک نیز حافظ قرآن شد بدون اینکه مخاطب اصلی و شاگرد مستقیم استاد باشد!

نخبه قرآنی دیگر حاضر در کاروان، محمدجواد قربان‌زاده، شاگرد دیگر استاد فلاح‌پور است که در حُسن حفظ نمونه و رقیب ندارد. او بدون تپق زدن، آیات و صفحات قرآن، شأن نزول، طرفین صحفه را نه از جلو بلکه بالعکس نیز قادر است برای مخاطبین و سوال کنندگان بیان کند.

امیدرضا رحیمی، حافظ نابینایی که در کل جهان اول شد از دیگر نخبه‌های حاضر در کاروان نخبگان قرآنی است که اکنون نیز نماینده ایران در مسابقات جهانی است. این نابغه قرآنی اکنون نه با نابینایان بلکه با بینایان نیز رقابت کرده و اول شده است.

محمدعلی موسی‌پور، حافظ قرآنی که در همین مکتب شگفتی ساز شد و با اینکه دانش آموز بود، مدرک تخصصی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری علوم قرآن را از آن خود کرد. این نابغه و قهرمان قرآن تنها نوجوانی است که با اینکه دانش آموز بود مجوز حضور در مسابقات بزرگسالان نیز کسب کرد و افتخار آفرین شد.

صالح مهدی‌زاده، دیگر نخبه قرآنی حاضر در همه محافل شب‌های رمضان است. او چهره ثابت خندان در کاروان است که فرح و شادی‌اش در محافل قرآنی بر عکس آنچه افراد غریبه با قرآن می‌پندارند که این فرشتگان به سختی یا به اجبار قرآن را فراگرفته‌اند، سوژه گیلانیان است.

این نابغه و قهرمان گیلانی علاوه بر حفظ قرآن، با تلاوت‌های حزین‌ و سوزناک خود به ویژه آیات پایانی سوره نوح یا بخشی از آیات سوره تکویر، خردسالان تا سالمندان حاضر در محافل را با «الله الله» و «ماشاءالله» به خود مشغول می‌کند و نمونه‌ای بارز برای اثبات فراگیری سهل و آسان قرآن و مأنوس شدن آن است.

محنا قنبری، یکی دیگر از نابغه‌های قرآن حاضر در کاروان است که سه بار در سه مسابقه با سه سبک داوری در یک سال اخیر نفر اول مسابقات قرآن شد‌ه است.

محمدرضا جعفرپور و دو برادر دیگرش از یک خانواده که هر سه حافظ کل قرآن هستند. حافظی نوجوانی که ترتیل کل قرآن آن برای همیشه جاودان مانده و قابل دسترس برای همگان است.

نخبگان کاروان قرآنی حاضر در محافل ۳۰ شب ماه مبارک رمضان که نام‌بردن از آن‌ها از توان نگارنده و شرح احوالات خارج است، تنها نمونه‌ای از ۲۰۰ حافظ کل قرانی هستند که در عید مبعث سال گذشته در سالن شهدای ناجا رشت معرفی و تجلیل شدند چراکه این مکتب حافظ پرور نخبگانی نظیر امیرمهدی اسماعیلی، فائزه عبدالهی، محمدمهدی توشیه، محمد شیخ، رضا نصرتی، حجت محبوب، حسن جعفرپور، رضا نصرتی، امیرطاها فلاح‌دوست، امیرمحمد فلاح، امیرحسین رحیم پور، جواد پیکرنگار، حسین ذکی‌بخش، مرصاد محمدنیا و ده‌ها حافظ دیگر دارد که در کشور و جهان اسلام بنام و مشهور هستند.

این نخبگان، دست‌پروده مکتبی هستند که استادشان بیش از چهل سال در این وادی از روستای شیخ علی کلایه لاهیجان تلاش کرده و اکنون با سبک و سیاقی خاص مربی صدها حافظ در سطح جهان اسلام شده است.

امروزه تنها راه رفع مهجوریت قرآن و آشتی مردم با کتاب الهی، معرفی شیوه و سبک فراگیری آسان قرآن است، شیوه‌ای که اغلب نخبگان آن را به صورت خانوادگی می‌آموزند و خود معرف این سبک می‌شوند.

در کنار محبان قرآن و اساتید دلسوز و مردمان فرهیخته گیلان که در نهادینه کردن و ترویج فرهنگ قرآن‌آموزی تلاش می‌کنند، همراهی و تسهیل‌گری متولیان حاکمیتی نیز موثر و امید بخش است چرا که همه باید برای آباد کردن دنیا و آخرت خود به قرآن به عنوان کتاب الهی چنگ بزنند.

کاروان نخبگان قرآنی پس از حضور در ۳۰ نقطه گیلان در ۳۰ شب که روزی این سبک تنها در روستای شیخعلی کلایه لاهیجان رواج داشت، امشب در مسجد جامع امام حسن مجتبی علیه‌ثروستای نوخاله جعفری به کار خود پایان داد.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1163747

مهمترین اخبار ایران و جهان: