نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 10:20

۱۳ شکارچی در سوادکوه به حامیان محیط زیست پیوستند/ شکایت محیط زیست از شهرداران زیراب و شیرگاه

رئیس محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی گفت: ۱۳ شکارچی ماهر سوادکوهی، شکار را رها کردند و به حافظان محیط زیست پیوستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، ابراهیم فلاحی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قانون معادن را معدن‌داران نوشتند و نظرات محیط زیست لحاظ نشد، اظهار کرد: با تصویب شورای تأمین شهرستان مقرر شد که مجوز برای معادن و سنگ‌شکن در خطیرکوه صادر نشود ولی صادر می‌شود.

*مخالفت به‌حق مردم «بِرنت» برای استقرار سنگ‌شکن 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از مخالفت با راه‌اندازی دو واحد سنگ‌شکن و ارسال آن به کارگروه ماده ۱۱ که متقاضی می‌تواند به نظر محیط‌زیست در آن اعتراض کند که فرماندار شهرستان هم عضو آن است، خبر داد.

وی با بیان اینکه ما خواهان توسعه همراه با اجرای قانون هستیم، خاطرنشان کرد: معیشت مردم در زمین‌های کشاورزی با فعالیت معادن شن و ماسه درگیر است و کارکنان ما شبانه‌روزی در حال کارند تا آب رودخانه شفاف باشد.

فلاحی، اظهار کرد: جنگل‌های زایشی بالادست که به سختی تولید می‌شود توسط کسانی که مجوز می‌گیرند و اهلیت ندارند، صدمه می‌بیند و پس از صدور مجوز از ما نظارت زیست‌محیطی می‌خواهند و انفجار‌ها و تردد خودروهای سنگین امکان رعایت مسائل محیط زیست را نمی‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوا‌کوه‌شمالی، اظهار کرد: مردم روستای «بِرنت» سوادکوه به‌حق در حال مخالفت با استقرار سنگ‌شکن هستند و گیاه «گون» که در آن منطقه رویش دارد،ممنوع‌القطع است.

وی با بیان اینکه قانون برای خدمت به مردم است و در فرایند اجرای آن، خسارت به آنان قابل قبول نیست،اضافه کرد: مکاتبات با نمایندگان مجلس داشتیم و قانون باید اصلاح شود و در مسائل مربوط به آسیب‌های زیست‌محیطی، محیط زیست تنها تصمیم گیرنده نیست.

*ضرورت جمع‌آوری نصف سنگ‌شکن‌ها و معادن در سوادکوه 

عضو شورای اداری شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه برخی معادن مجوز دارند و هنوز شروع نکردند، گفت: مخالفت‌های ما با استقرار یا مواردی که محیط زیست ربط دارد، خیلی زود می‌شکند و تقاضای ما این است که نصف معادن و سنگ‌شکن‌ها در سوادکوه جمع و محیط زیست، احیا شوند.

فلاحی با بیان اینکه در قرارداد مدیران سنگ‌شکن‌ها، رعایت محیط زیست قید شد و پس از صدور مجوز از ما نظارت می‌خواهند، اظهار کرد: اگر ما در جانمایی معادن سوادکوه، مسؤولیت داشتیم با ۹۰ درصد آن مخالفت می‌کردیم و در کنار سنگ‌شکن‌ها و معادن، گردشگری و طبیعت‌گردی هم تعطیل می‌شود و باید از اضافه‌شدن به تعداد معادن جلوگیری شود تا تبدیل به فاجعه نشود.

وی با بیان اینکه تباید معادن واریزه‌های کوهی و سنگ‌شکن‌ها در سوادکوه اضافه شود، گفت: در اثر انفجارها بر روی زمین، خطرات متنوع،  تغییر مسیر چشمه‌ها و مسیر محور به فاجعه تبدیل می‌شود و این در حالی است که ما آمار دقیق معادن را نداریم چون از ما استعلام نمی‌شود.

*شکایت محیط زیست از شهرداران زیراب و شیرگاه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه دپوی زباله در پل‌سفید نسبت به سایر شهرها، مناسب‌تر است و زهکشی مناسب و پوشش خاک قابل قبول است و برای تخریب دیواره تذکر دادیم و اصلاح شد، افزود: دپوی زباله در زیراب و در روستای بهمنان با انتقال شیرابه‌ها به آب منطقه و زهکشی نامناسب باعث شد تا ۲ مرحله تذکر دادیم که بی‌نتیجه بود و در حال حاضر پرونده علیه شهردار زیراب و شهردار شیرگاه در دادگاه قضایی گشوده شد.

فلاحی، خاطرنشان کرد: شیرابه محل دپوی زباله شیرگاه به صورت چشمه در پایین دست تبدیل شد و باتلاق شیرابه در محل دپوی زباله شیرگاه خطرناک است و در کارگروه پسماند اعلام کردیم که محل دپوی زباله شیرگاه به بن‌بست رسید و شهرداری‌ها باید مشاور محیط زیستی داشته باشد و وقتی اراده‌ای از طرف شهرداران نبینیم، شکایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر طبق ماده ۷ مدیریت پسماند در محدوده شهر با شهردار و در محدوده روستا با دهیار و خارج از آن با بخشداران است و محل دپوی زباله باید نگهبان داشته باشد و مدیریت شود، اظهار کرد: وجود حیوانات در داخل دپوی زباله و انتقال بیماری‌ها در سطح شهرستان و تاثیر در محصولات دامی منطقه علاوه بر مشکلات مختلف زیست‌محیطی را داریم.

*۱۲ وظیفه محیط‌بان 

فلاحی با بیان اینکه استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار یک محیط‌بان و در شهرستان سوادکوه با وضعیت خاص جغرافیایی و طبیعی برای هر ۳۵ هزار هکتار یک محیط‌بان و کمتر از ۳۵ درصد نیرو بر طبق چارت داریم، تصریح کرد: هر محیط‌بان ۱۲ وظیفه دارد و ۴ منطقه حفاظت شده و حدود ۱۰۰ هزار هکتار شکار ممنوع و  زیستگاه‌ها و پایش سه شهرک صنعتی و استعلام انواع مجوزها از وظایف ما است.

*دلایل «محیط‌ایست‌نبودن» محیط‌زیست 

فلاحی با اشاره به اینکه ما دو نوع مجوز احداث و مجوز بهره‌برداری داریم و ما «محیط‌ایست» نیستیم، افزود: در سال گذشته برای درخواست‌ها برای ۹۵ درصد احداث و ۵ درصد بهره‌برداری صادر کردیم یعنی ۹۰ درصد در فرایند باقی ماندند و هر پروژه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد.

وی اولین وظیفه محیط‌بانی را جلوگیری از تخلف ذکر کرد و ادامه داد: در ۶ سال اخیر حیات وحش سوادکوه احیا شد و افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

* وجود ۲۰۰ گونه جانوری و ۱۳۶ گونه گیاهی در سوادکوه

وی از سرشماری فصلی از گونه‌های جانوری خبر داد و گفت: تنوع و جمعیت گونه‌های جانوری در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی وضعیت مناسبی دارد و بیش از۲۰۰ گونه جانوری در سوادکوه و ۱۳۶ گونه گیاهی در منطقه حفاظت شده اساس داریم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، خاطرنشان کرد: «خرس قهوه‌ای» به عنوان بزرگترین گوشت‌خوار ایران با ۵۰۰ کیلو و «راسو» کوچکترین گوشت‌خوار ایرانی با ۵۰۰ گرم را در سوادکوه داریم.

*رها‌کردن شکار توسط ۱۳ شکارچی و پیوستن به حامیان محیط زیست سوادکوه 

وی با اشاره به اینکه محور خطیر‌کوه را به عنوان منطقه حفاظت‌شده پیشنهاد دادیم و
مردم سوادکوه فرهنگ غنی داریم و گروه‌های مختلف مردمی برای حفاظت محیط زیست وارد میدان شدند، اظهار کرد: ۱۳ شکارچی ماهر سوادکوهی، شکار را رها کردند و به حافظان محیط زیست پیوستند و ۳ سازمان مردم‌نهاد با هماهنگی ما برای جلوگیری از شکار در زمان زایش در زیستگاه مارال، چادر زدند و شیفتی حفاظت کردند که به افزایش قابل توجه زاد و ولد مارال‌ها منجر شد. 

فلاحی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ شکارچی‌ دستگیر و ۱۶ قبصه سلاح غیرمجاز و شکارهای غیرمجاز با گزارش مردمی ضبط شد، افزود: وجود سگ‌های ولگرد هم از خطرات زیست‌محیطی است که از بین بردن تخم پرندگان، صید نوزادان جانوران و حمله به مارال را هم داشتیم و انتقال بیماری‌های مختلف است و سگ‌های ولگرد، دشمن حیات وحش شدند.

وی به وجود تنش آبی در سوادکوه اشاره کرد و افزود: چشمه روزیه در حوزه آبریز سوادکوه  قرار دارد که در گذشته به سمنان داده شد و ۳۰ درصد حق‌آبه محیط‌زیستی را باید رها می‌کردند که حق مردم مازندران است، ورود پساب شرکت‌های سنگ شکن بالاتر از روستای بنافت به زمین‌های کشاورزی، لوله‌گذاری چشمه‌‌ها، عدم پرداخت حق‌آبه‌های زیستی و پایین‌آمدن دبی چشمه‌ها را داریم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سوادکوه با اشاره به اینکه امنیت و غذا دو شاخص حیوانات برای زیستن در مناطق جغرافیایی است، افزود: تا سال‌های آینده روستائیان برای آبیاری زمین‌های از فاضلاب‌های استفاده خواهند کرد و برخی دهیاران و اعضای شوراها از آب مصرفی کشاورزی جلوگیری می‌کنند تا برای مصارف خانگی و خوش‌نشینان جدید استفاده شود، در حالی که هویت روستاهای سوادکوه، کشاورزی و دامداری است.

*مخالفت محیط زیست سوادکوه با استقرار روستاهای نوظهور + اسامی روستاها

رئیس اداره محیط زیست شهرستان های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی گفت: برای استقرار روستای جدید «اجت» در سوادکوه و «سرخکلا» در سوادکوه‌شمالی به عنوان روستاهای نوظهور مخالفت کردیم و مراتعی در «بزملیش» و «چهل‌چشمه» هم اقداماتی برای تبدیل به روستاها و دریافت کدآبادی در حال انجام است که رصد کردیم.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175147

مهمترین اخبار ایران و جهان: