نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1401 - 17:56

جایگاه رسانه در تبیین اهمیت روز قدس

مشهد ـ راهپیمایی روز قدس از جمله رویدادهایی است که تولید و ارسال پیام مناسب، موجب همراه‌سازی مخاطبان می‌شود که نقش رسانه در این میان بسیار تعیین کننده است. خبرگزاری مهر گروه استان‌ها، محسن نصرپور: نقش‌آفرینی اصحاب رسانه به ویژه صداوسیما در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور و منطقه این روزها بیش‌ازپیش موردتوجه است. راهپیمایی روز قدس ازجمله رویدادهایی است که تولید و ارسال پیام مناسب، موجب همراه سازی مخاطبان می‌شود. چه‌بسا برگزاری راهپیمایی روز قدس بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی، کمی حساس‌تر از قبل می‌نماید. خبرگزاری مهرنصرپور- از ابتدای انقلاب و در طول سال دو راهپیمایی بسیار مهم و ثابت وجود دارد که حضور پرشور و یا کم رنگ مردم در آنها می‌تواند معانی مثبت و منفی برای کشور عزیز ایران به‌دنبال داشته باشد و تحلیل‌ها نیز معطوف به آن خواهد بود. روز قدس پس از ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اصحاب رسانه خصوصاً رسانه ملی برای حضور مردم در صحنه باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای داشته باشد. - باید برای روز قدس مانند روز ۲۲ بهمن برنامه‌های لازم را پیش‌بینی کرد و صرفأ به یک روز قبل و روز قدس اکتفا نشود. صرفأ- برنامه‌های گذشته نشان می‌دهد که برای حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس بیشتر از شیوه‌های ترغیبی و تهییجی استفاده شده تا اقناعی. - هرچند برای حضور باید از هردو شیوه استفاده کرد ولی استفاده از پیام‌هایی که متکی به منطق، استدلال و عقل است پایدارتر و تاثیرگذارتر خواهد بود. - باید برای بهره‌برداری مناسب از هردو شیوه بازه زمانی مناسب تعریف کرد، شیوه ترغیبی مناسب روزهای منتهی به روز راهپیمایی و همان روز است. - برای اقناع مخاطب باید نگاه روندی و تاریخی به موضوع داشته باشیم. - برای افزایش قدرت اقناع‌سازی می‌بایست در رسانه ملی از افراد باسواد، مشرف، جذاب، خوش چهره و اقناع‌گر و از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده کرد. اقناع‌گر- به هر میزان بتوانیم اهمیت روز قدس را در نظر مخاطب نخبه افزایش دهیم همراهی مخاطب عام آسان‌تر خواهد بود چرا که آنها بعنوان گروه مرجع تبدیل به مبلغ خواهند شد بنابر این شیوه اقناع سازی مقدم بر ترغیبی خواهد بود. بعنوانبنابر- تجزیه و تحلیل کارشناسی و تخصصی به منظور اقناع مخاطب ضروریست. ضروریست- با توجه به دیندار بودن جامعه ما یادآوری اجر و پاداش‌های معنوی در ترغیب مخاطب بسیار مؤثر خواهد بود. - برای ترغیب مخاطب باید سود و زیان را برای او تشریح کرد. به‌عنوان مثال با ملموس کردن زیان‌هایی که رویکرد سلطه طلبی رژیم صهیونیستی برای منطقه دارد می‌توان این حس را به مخاطب القا کرد که مشارکت من در راهپیمایی می‌تواند ضمن جلوگیری از زیان‌ها سود بخش نیز باشد. - یکی از آسیب‌هایی که برنامه‌های روز قدس دارد، این است که پبام‌ها بیشتر به‌صورت مستقیم و تلقینی بیان می‌شود که کم‌اثر خواهد بود، پیام‌ها باید بیشتر به شکل غیر مستقیم رمزگذاری شوند تا تأثیرگذار باشد. - پیام‌ها هم رویکرد ایجابی داشته باشد و هم رویکرد سلبی. - ایجابی: امیدافزایی و امیدبخشی، بیان توانمندی‌های جبهه مقاومت، ترسیم آینده درخشان از مقاومت، ترسیم گذشته درخشان از مقاومت و مقابله با صهیونیسم؛ هرچقدر افراد دیدگاه مثبتی در مورد یک موضوع داشته باشند و استدلال‌های کافی در این باره به آنان ارائه شود مقاومت بیشتری در رویکرد فکری و رفتاری روی خواهد داد. امیدافزاییباره- سلبی: اشاره به ناامنی، اشاره به توطئه خارجی، تهدیدها. - پیام‌ها نباید معطوف به مخاطب عام باشد بلکه باید تمام مخاطبین مد نظر قرار بگیرند و توزیع مناسب صورت بگیرد (عام، مسلمانان، نوجوان و جوان، بانوان، نخبگان). - بهتر است در برنامه‌های مناسبتی قدس این موضوعات برجسته شوند: هویت ملی و همبستگی، وحدت مسلمین در مقابل دشمنان، نمایش حضور، ایستادگی و مقاومت، نمایش قدرت سخت و قدرت نرم، بیان آرمان‌ها انقلاب، بیان آرمان‌های مردم منطقه، بیانات امام راحل و رهبری معظم انقلاب و سایر اندیشمندان، پیام شهدا بویژه سردار دل‌ها، فواید جبهه مقاومت برای مردم منطقه، توطئه صهیونیسم و آمریکا نسبت به مسلمانان، تصاویر جنایات دشمنان در منطقه. - از قالب‌های مستند خبری و مستند غیر خبری برای اقناع سازی بیشتر استفاده شود. - برای باور پذیری بیشتر روایت‌ها به سایر رسانه‌ها بویژه خارجی نیز ارجاع شود. - گرفتن مصاحبه از قشرهای مختلف مردم در همراهی و تأیید اهمیت روز قدس بویژه نخبگان در صنف‌های مختلف. - استفاده از ظرفیت گروه‌های سرود نوجوانان و جوانان. - مصاحبه و هم‌خوانی در صحن قدس حرم مطهر رضوی. - ارتباط تصویری با کارشناسان لبنانی و فلسطینی. - گفت‌وگو و مصاحبه با دانشجویان خارجی و طلاب غیر ایرانی مقیم مشهد مقدس در خصوص اهمیت روز قدس و جنایات رژیم صهیونیستی. - لزوم ایجاد و تقویت کنشگری جمعی در روز قدس از سوی اصحاب رسانه و خصوصاً صداوسیما. - توجه به وجه نمایشی پیام‌ها در رسانه ملی - به‌صورت هنرمندانه- برای ترغیب مخاطبان به همراهی در راهپیمایی روز قدس. - تشویق به شرکت در راهپیمایی ازنظر اجتماعی و فرهنگی. - یادآوری پاداش معنوی در یاری مظلومان. - نگاه تاریخی و روندی به روز قدس و مسئله فلسطین و تمرکز بر تاریخ فلسطین قبل از ورود اسرائیل در برنامه‌های تبیینی. - ارتباط بزرگداشت قدس و امنیت ملی کشور. - برجسته کردن موضوع قدس به لحاظ نماد «وحدت مسلمین»، «مبارزه با اشغالگری»، «مخالفت با نژادپرستی»، «مخالفت با جنگ و جنایت». - پرداختن به بحث جنایات رژیم جعلی اسرائیلی از بُعد «حقوق بشری» و رعایت اصول کنوانسیون ژنو و مصوبات کمیته حقوق بشر نه صرفاً از وجه «مسلمان بودن». طی سال‌های گذشته اصحاب رسانه بیشتر بر وجه مجاورت فرهنگی مذهبی بین ایرانیان و فلسطینیان در برنامه‌سازی و تهییج افکار عمومی استفاده می‌کرده است، این موضوع تنها نسل گذشته و سنتی را تحت تأثیر می‌گذارد، امسال بهتر است بر وجه انسانی اشغال فلسطین بیشتر تأکید شود تا بتوان بخش خاکستری و نسل جوان را هم همراه کرد. - رسوا کردن سران مرتجع منطقه و خائنین به آرمان فلسطین مانند عربستان، امارات، بحرین و مصر و عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی. - تکنولوژی در خدمت صهیونیسم و بیان خیانت صاحبان تکنولوژی‌های روز دنیا به مردم فلسطین مانند گوگل مپ که در نقشه‌ها اسم کشور فلسطین را از روی نقشه جهان پاک کرده و به‌جای آن اسرائیل را نوشته‌اند. مپ- برجسته کردن تبعیض رسانه‌ای شدید مثلاً در مورد جنگ اوکراین و جنگ فلسطین. چه تفاوتی بین کودکان، زنان و درمجموع مردم اوکراین با مردم فلسطین برای کشورهای غربی یا کشورهای مدعی حقوق بشری است؟! * مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی
منبع: مهر
شناسه خبر: 288503

مهمترین اخبار ایران و جهان: