نیوز سیتی!
01 فروردین 1402 - 00:31

تکلیف اوقات فراغت دانش‌آموزان در کانال کشوری «مهمانی در مهمانی»

کرج- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز گفت: تکلیف اوقات فراغت نوروز ۱۴۰۲ دانش آموزان دبستانی در کانال کشوری «مهمانی در مهمانی» بارگذاری شد.

سید محمود حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اوقات فراغت نوروز ۱۴۰۲ به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، فعالیتی با محوریت احیای نقش پدربزرگ و مادربزرگ‌های خانواده و والدین، رویش طبیعت و ماه مهمانی خدا در قالب پنج مهمانی برای تمام دانش آموزان دبستانی پایه اول تا ششم در برنامه شاد در کانال مهمانی در مهمانی برگزار می‌شود و این فعالیت توسط رادیو صبا و شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شود.

وی بیان کرد: امسال با تغییر نگرش و رویکردهای آموزشی که به سمت آموزش ترکیبی گرایش دارد، تکالیف اوقات فراغت دانش آموزان ابتدایی نیز شکل متفاوتی دارد و هدف کلی از برگزاری این تکلیف با رنگ و بوی متفاوت، تکریم ارزش‌های خانواده گسترده ایرانی به عنوان غنی‌ترین و اولین نهاد اجتماعی و کانون اثر گذار بر تربیت دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: در راستای احیای ارزش‌های خانواده گسترده ایرانی و تکریم نقش پدربزرگ، مادربزرگ‌های خانواده و والدین، امسال در برنامه شاد یک کانال با عنوان مهمانی در مهمانی تشکیل شده است؛ که به صورت پیش فرض تمام دانش آموزان، آموزگاران و مدیران در این کانال به عضویت گرفته شده‌اند. در صورت عدم عضویت در این کانال می‌توان از طریق آدرس زیر اقدام به پیوستن به کانال مهمانی در مهمانی https://shad.ir/yadgirynoroz۱۴۰۲ کرد.

وی افزود: در کانال «مهمانی در مهمانی» روزانه برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است، از جمله ۱- مهمانی لاله‌ها: که هدف آن تکریم و تجلیل از شهدا به عنوان قهرمانان ملی، گرامی داشت یاد و خاطره درگذشتگان خانواده‌های محترم است. این مهمانی روز پنج شنبه ۲۵/۱۲/۱۴۰۱ شروع شده و روز ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ تمام می‌شود. بچه‌ها در این مهمانی در قالب عکس و فیلم کوتاه، مصاحبه با مادر و پدر و خانواده شهید، گزارش‌نویسی و.. فعالیت می‌کنند. مهمانی دوم؛ مهمانی بهاراست. در این مهمانی که از روز سه شنبه ۱/۱/۱۴۰۲ شروع می‌شود و تا پایان روز چهارشنبه ۲/ ۱/ ۱۴۰۲ ادامه دارد، بچه‌ها در قالب گزارش‌های صوتی و تصویری و متنی، کاردستی، عکس، خلاصه نویسی، نقاشی، خوشنویسی و سفرنامه با موضوع ارائه شعار سال ۱۴۰۲، برپایی سفره‌های هفت سین در جوار گلزار شهدا، خواندن دعاها و آرزوهای خانواده در لحظه سال تحویل، شنیدن خاطرات کودکی بزرگترها در لحظه‌های سال تحویل، تزئین سبزه، تخم مرغ و سفره‌های هفت سین، تبریک عید نوروز با گویش‌های بومی و محلی، رویاندن سبزه‌های هفت سین با دانه‌هایی غیر گندم فعالیت خواهند نمود.

حسینی ادامه داد: مهمانی خدا سومین مهمانی است، این مهمانی ۳ تا ۱۲ فروردین برگزار می‌شود. بچه‌ها در این مهمانی عکس، فیلم کوتاه، فایل صوتی، دست نوشته یا فایل متنی با موضوع: پهن کردن سفره‌های ساده سحر و افطار، حضور خانوادگی در مسجد محله ما، بیان آداب و رسوم محلی در ماه رمضان، غذاهای سالم افطار و سحر، بهداشت و سلامت در ماه رمضان، خواندن داستان‌های قرآنی و پیام‌های قرآنی، جشن آیه‌ها، حفظ آیات و سوره‌های قرآن، یک روز در زیارتگاه، برگزاری محفل انس با قرآن، تهیه مجله من بانام رمضان بهاری، پویش اطعام و نذری‌های خلاق، پویش یک کار خوب، عیادت از بیماران، من و کودکان کار؛ فعالیت نمایند. میهمانی بعدی، مهمانی طبیعت است که روز ۱۳ فروردین برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مهمانی با موضوع باغچه کوچک من - پویش دوستی با محیط‌زیست -، استفاده خلاقانه از وسایل دورریختنی، ایده‌های ما برای هوای پاک، راه‌های مصرف صحیح آب، پژوهش درباره خلیج همیشه فارس، حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت - کاشت یک درخت با خانواده -، درخت‌های مثمر-، نقاشی در طبیعت، داستان نویسی با موضوعات محیط زیست؛ فعالیت نمایند و اما مهمانی آخر مهمانی خانواده است: این مهمانی بر خلاف چهار مهمانی دیگر که زمان برگزاری آنها کوتاه است از روز اول عید با تحویل سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود و تا پایان روز ۱۳ فروردین ادامه دارد. در این مهمانی بچه‌ها در قالب گزارش‌های صوتی و تصویری و متنی، کاردستی، عکس، خلاصه نویسی، نقاشی و خوشنویسی، سفرنامه و …با موضوع: تهیه درخت خانواده (شجره نامه خانوادگی)، شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بزرگترهای خانواده، خاطره نویسی از دورهمی‌های خانوادگی ایام نوروز، خواندن خانوادگی کتاب‌های طرح یار مهربان - گلستان خوانی، شاهنامه خوانی، نقالی و… در جمع خانواده - پویش ایران ما – قصه هاو مثل‌ها و… - با زبان فارسی یا قومی و محلی، پویش لبخند بزرگترها - دورهمی‌های خانوادگی و بازی‌های بومی و محلی -، راه‌های حفظ سلامت خانواده -، خاطرات خانه تکانی از زبان مادربزرگ‌ها- فعالیت می‌نمایند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1102403

مهمترین اخبار ایران و جهان: