نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 08:51

تقویت تیم سرمایه گذاری پروژه آب شیرین کن گلستان

گرگان- استاندار گلستان گفت: با هدف تسریع در فعالیت های اجرایی پروژه آب شیرین کن در حاشیه خزر و نیروگاه برق علی آباد، تیم سرمایه گذاری این پروژه ها تقویت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه شامگاه سه شنبه در دیدار با رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بوددجه کشور اظهار کرد: مقرر شد گروه مپنا به عنوان پیمانکار و سرمایه گذار در پروژه‌های آب شیرین کن و اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد کتول ورود کند و طی هفته آتی عملیاتی شدن آن را از طریق انتقال سهام و مالکیت تسهیل شود.

استاندار گلستان افزود: صاحبان فاز اول این پروژه که گروه مپنا و گروه توسعه ملی هستند، به نسبت سهامی که دارند باید تضامین لازم را به صندوق توسعه ملی ارائه دهند.

وی گفت: اجرای پروژه آب شیرین کن در راستای استفاده از منابع دریا، یک گام رو به جلو محسوب می‌شود و خوشبختانه شاهد همراهی سازمان برنامه و بودجه هم هستیم.

استاندار گلستان افزود: خوشبختانه در مورد پروژه آب شیرین کن در گلستان به ذهنیت‌های مشترک دست یافته‌ایم و آن این است که استان راهی جز شیرین سازی آب دریا برای مصارف شرب و بهداشتی در حال حاضر ندارد.

زنگانه گفت: از طریق سازمان برنامه و بودجه هم موضوع خرید تضمینی آب شیرین شده، در حال نهایی شدن است تا استان را از وضعیت نگران کننده‌ای که ۹۵ درصد آب شرب آن از منابع آب زیر زمینی تامین می‌شود، خارج کنیم.

وی ادامه داد: تامین مالی این پروژه از طریق تشکیل صندوق پروژه و پذیره نویسی یا گشایش ال سی ماده ۶۲ از طریق سازمان برنامه و یا از طریق تهاتر با دارایی‌هایی که در طرح مولدسازی بر اساس ظرفیت قانونی ایجاد می‌شود و یا مشارکت صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

گفتنی است؛ گلستان موفق به اخذ مصوبه شیرین سازی آب دریا به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب از وزارت نیرو برای رفع مشکلات آب شرب استان شده و در فاز اول ۳۲ میلیون مترمکعب را در دستور کار دارد که ۱۶ میلیون متر مکعب از آب استحصال می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1078303

مهمترین اخبار ایران و جهان: