نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 13:30

چین به فیلیپین درباره همکاری نظامی با آمریکا هشدار داد

سفارت چین در مانیل هشدار داد که همکاری نظامی فیلیپین با ایالات متحده آمریکا در راستای اهداف ژئوپولتیکی واشنگتن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت چین در فیلیپین در بیانیه‌ای به فیلیپین در خصوص همکاری نظامی با ایالات متحده هشدار داد و گفت که این همکاری در راستای منافع ژئوپولتیکی ایالات متحده آمریکا است.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، سفارت چین در «مانیل» پایتخت فیلیپین اخیراً به اظهارات ماه گذشته «فردیناند مارکوس» رئیس‌جمهور فیلیپین اشاره کرد که با دسترسی ارتش آمریکا به ۴ پایگاه نظامی دیگر در فیلیپین موافقت کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال حاضر به ۵ پایگاه نظامی در فیلیپین دسترسی دارد و تعداد این پایگاه‌ها به‌زودی به ۹ خواهد رسید. آمریکا قصد دارد نیروهای نظامی خود را در جزیره لوزون و شمال غرب آن که مشرف به تایوان و دریای جنوبی چین هستند، مستقر کند.

بر اساس این گزارش، پکن هشدار داده است که ایالات متحده آمریکا در صدد است که فیلیپین را علیه چین و به سمت «نزاع ژئوپلیتیکی» بکشاند.

از طرف دیگر، سفارت چین در مانیل روز یکشنبه اعلام کرد که فیلیپین باید از انحراف به «مسیر شیطانی و کشاندن گرگ ها به خانه» خودداری کند.

علی رغم سفر ماه ژانویه مارکوس به پکن، روابط دو کشور فیلیپین و چین در خصوص اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی پرتنش شده است.

سفارت چین در بیانیه خود تأکید کرده است: ««ایالات متحده برای حفظ هژمونی خود، همکاری نظامی خود با فیلیپین را افزایش داده و پایگاه‌ها و استقرار نظامی خود را در این کشور به دلیل منافع شخصی ژئوپلیتیکی و ذهنیت جنگ سرد افزایش داده است.»

این بیانیه در بخش پایانی خود تأکد کرد: «[چنین همکاری نظامی] در واقع راهی برای کشاندن فیلیپین علیه چین و گره زدن کشور به ارابه درگیری‌های ژئوپلیتیکی است که به طور جدی منافع ملی فیلیپین و صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد».

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1090491

مهمترین اخبار ایران و جهان: