نیوز سیتی!
18 بهمن 1401 - 20:41

وزش تندباد و وقوع ریزگرد در گلستان/ گمیشان کانون گرد و خاک بود

گرگان- معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان گفت: ورود سامانه پرفشار و عبور آن از کانون های ریزگردی گمیشان، مهم ترین عامل وزش تندباد به همراه خیزش گرد و خاک در عصر سه شنبه در گلستان بود.

محمد کردجزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عصر امروز (سه‌شنبه) و با جایگزین شدن سامانه پرفشار جوی به جای جبهه گرم کم فشار در استان، شاهده شکل‌گیری باد نسبتاً شدید در بیشتر مناطق و شهرهای گلستان بودیم.

معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان افزود: بیشترین سرعت وزش باد مربوط به مینودشت با ۷۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شده و در مرکز استان گلستان هم سرعت وزش باد به ۶۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

وی ادامه داد اهالی اینچه برون در شمال استان گلستان بیشتر تأثیر را از گردو خاک متحمل شدند و شعاع دید در این منطقه به شدت کاهش یافت.

کردجزی گفت: مهمترین علت وقوع ریز گرد و خیزش گرد و خاک در عصر امروز، عبور جریانات هوایی ناشی از ورود سامانه پرفشار به گلستان و عبور این بادها از مناطق لم یزرع و مستعد گرد و خاک در محدوده گمیشان و مناطق مرزی ایران با ترکمنستان است.

گفتنی است اهالی گلستان به ویژه مناطق شمالی گلستان عصر سه شنبه و با وقوع تندباد همراه با خیزش گرد و خاک دچار مشکلاتی شدند و شعاع دید در این استان کاهش یافت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1026091

مهمترین اخبار ایران و جهان: