نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 20:49

هرش: آمریکا و نروژ ید طولایی در اقدامات خرابکارانه دارند

سیمور هرش می گوید سابقه همکاری نروژ و آمریکا در زمینه اقدامات خرابکارانه به زمان جنگ جهانی دوم برمی گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه نگار تحقیقی افشاگرِ نقش آمریکا در انفجارهای خطوط لوله گازی نورد استریم روسیه، از پیشینه اقدامات خرابکارانه واشنگتن پرده برداشت.

«سیمور هرش» روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی امروز چهارشنبه و پس از افشاگری ۲ هفته پیش خود در خصوص انفجارهای خطوط لوله گازی روسیه در مطلب دیگری نوشت که نیروی دریایی نروژ از زمان جنگ ویتنام سابقه همکاری اطلاعاتی با آمریکا را داشته است.

این روزنامه نگار آمریکا در ادامه متذکر شد که نوع همکاری نیروی دریایی نروژ با نیروهای اطلاعاتی آمریکا درازمدت و ابهام انگیز بوده است.

هرش تاکید کرد که نروژ پس از جنگ جهانی دوم، سرمایه گذاری هایی را در زمینه توسعه قایق های مسلح بزرگ برای دفاع از خط ساحلی خود در اقیانوس اطلس صورت داد، قایق هایی که از قایق های آمریکایی قدرتمندتر بودند.

به گفته این روزنامه نگار آمریکایی، پس از آن نروژ از این قایق ها برای کمک به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به منظور تحت فشار گذاشتن رهبری ویتنام در طول جنگ مذکور بهره برد.

در سپتامبر ۲۰۲۲، انفجارهای زیر آب در ۳ رشته از ۴ رشته خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بودند، رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد تحقیقات جداگانه ای را در مورد این حادثه آغاز کردند.

در ۸ فوریه، سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر گزارشی منتشر کرد و خبر داد که غواصان نیروی دریایی ایالات متحده مواد منفجره را برای از بین بردن خطوط لوله نورد استریم در جریان تمرین‌های ناتو در تابستان ۲۰۲۲ کار گذاشته بودند. طبق گفته نروژ ۳ ماه بعد این بمب‌ها فعال شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1051303

مهمترین اخبار ایران و جهان: