نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 21:17

مبادرت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی محکوم است/ برخورد قضائی و قلع و قمع در انتظار زمین‌خواران

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس گفت: افرادی که در فضای مجازی نسبت به شایعه‌سازی و ترغیب به اقدامات خلاف قانون در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مبادرت کنند و یا با اغوا و فریبکاری در حوزه اراضی موجبات ضرر و زیان افراد جامعه را فراهم آورند، تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه حفاظت از عرصه های کشاورزی و جلوگیری از فعالیت های سودجویان نیازمند عزم و اراده عمومی است اظهار داشت: شهروندان باید هوشیار باشند تا در دام سودجویان گرفتار نشوند.

این مقام قضایی استان هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها بدون اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح را ممنوع و غیر قانونی خواند و تصریح کرد: این دسته از اراضی نه تنها از خدمات زیر بنایی از قبیل آب، برق و گاز  محروم می باشند  بلکه در صورت مشاهده با این پدیده برخورد قانونی می شود و بنای احداث شده قلع و قمع خواهد شد.

دبیر شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی با اشاره به اینکه با اهتمام شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان فارس در یازده ماه سال 1401 میزان تقریبی 2553 هکتار اراضی ملی، زراعی، حریم رودخانه ها و اراضی مناطق 4 گانه تحت نظارت محیط زیست آزادسازی و رفع تصرف شده است، اظهار داشت: تغییر کاربری غیرمجاز و تصرفات غیرقانونی اراضی از چالش هایی است که در چند دهه اخیر شدت گرفته و قانونگذار با جرم انگاری این عمل سعی در حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تبدیل آن ها به اماکن مسکونی کرده است. 

بحرینی تصریح کرد: پدیده زمین‌خواری از طریق تغییر غیرقانونی کاربری اراضی کشاورزی از مهم ترین پرونده های جرائم اقتصادی است که برخورد با مسببین و عوامل اصلی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی از اولویت های دستگاه قضائی استان است.

وی افزود: تا کنون چندین پرونده قضائی در این خصوص تشکیل و در شعب ویژه رسیدگی شده است.

گفتنی است  در 11 ماه سال 1401 بیش از ۵۹۵ هکتار اراضی زراعی که با احداث مستحدثات دستخوش تغییر کاربری غیر مجاز شده بود قلع و قمع شده است.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1051347

مهمترین اخبار ایران و جهان: