نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 15:13

کمبودی در کالاهای اساسی به ویژه مرغ و گوشت نداریم/ توزیع روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد در همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه نقشه راه تولیدات کشاورزی استان برای نخستین بار در کشور در حال تدوین است گفت: کمبودی در مرغ و گوشت قرمز نداریم چراکه بیش از ۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی معادل ۸ هزار تن جوجه‌ریزی در ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان داریم، ضمن اینکه روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد در استان در حال توزیع است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان رضا بهراملو ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود یک‌میلیون هکتار عرصه‌ زراعی و باغی در استان اظهار کرد: از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار سالانه آیش و ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت است.

وی با بیان اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی استان دیم است افزود: تولیدات عرصه‌های باغی، زراعی و واحدهای تولیدی دام و طیور استان سالانه ۴.۵ تا ۴.۸ میلیون تن معادل چهار درصد تولید کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه ۲۶۰ هزار هکتار اراضی آبی استان تولیدی معادل ۸۷ درصد به دنبال دارد بیان کرد: این عدد نشاندهنده کشاورزی وابسته به آب استان است.

وی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی پایدار با حفظ آب از مهمترین اقدامات است به نحوی که افزایش تولید با مصرف کم آب را در دستور کار داریم.

بهراملو در ادامه به اجرای الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: بعد از ۵۰ سال در دولت سیزدهم الگوی کشت به عنوان یک طرح فراقوه‌ای مطرح شد و همدان به عنوان پایلوت اجرا در این طرح قرار گرفته است.

وی در راستای مصرف کم آب و افزایش تولید به جایگزینی محصولات پر آب‌بر به محصولاتی چون گلرنگ و غلات پرداخت و تصریح کرد: به عبارتی الگوی کشت یعنی افزایش تولید و صرفه‌جویی معادل ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب که این مهم را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از دیگر اقدامات حفظ آب یاد کرد و یادآور شد: در ۲۰ سال گذشته ۲۲۰ هکتار گلخانه ایجاد شده بود در حالی که تا پایان امسال ۲۲۰ هکتار گلخانه تغییر کاربری و در حال احداث است.

وی با بیان اینکه تولیدات گلخانه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش آب را در پی دارد عنوان کرد: با کاشت گلخانه‌ای بهره‌وری ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه محصول از نظر کیفی نیز قابل کنترل است.

بهراملو صادرات، ارزآوری و اشتغال پایدار را از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای دانست و به اقدامات دیگر سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: رفع تداخلات در دولت سیزدهم جزو اولویت‌هاست و از ابتدای سال تاکنون ۱۷۵ پلاک رفع تداخلات شده، کاری که در هفت سال گذشته انجام شده در یک سال انجام گرفته است.

از ابتدای سال ۹ هزار تن برنج و ۶ هزار و ۲۰۰ تن شکر توزیع شده است

وی با بیان اینکه تهیه نقشه راه تولیدات کشاورزی استان نیز در دستور کار است اظهار کرد: تولید باید برنامه داشته باشد به نحوی که تصادفی انجام نگیرد بلکه با نیازسنجی و با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی و فنی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: برای اولین بار در کشور نقشه راه تولیدات کشاورزی در حال تدوین است، نقشه‌ای که ریل‌گذاری تولیدات را به دنبال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنظیم بازار پرداخت و تصریح کرد: هیچ کمبودی در رابطه با مرغ و گوشت قرمز در استان نخواهیم داشت چراکه بیش از ۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی معادل ۸ هزار تن جوجه‌ریزی در ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان داریم.

بهراملو با بیان اینکه ۲۰۰ هزار تن ذخایر استراتژیک مرغ منجمد مهیاست عنوان کرد: با برآورد نیاز روز استان و ذخایر در نظر گرفته شده مازاد بر نیاز استان مرغ  داریم.

وی با اشاره به اینکه در سایر اقلام کشاورزی نیز کمبودی وجود ندارد گفت: روزانه ۵۰ تن گوشت قرمز در استان مصرف می‌شود که از این میزان علاوه بر گوشت گرم روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد در استان در حال توزیع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ تن مرغ منجمد و ۸۱۲ تن گوشت قرمز توزیع شده است تاکید کرد: از ابتدای سال ۹ هزار تن برنج و ۶ هزار و ۲۰۰ تن شکر توزیع شده است.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1050691

مهمترین اخبار ایران و جهان: