نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 18:48

پروژه‌ای که بعد از 13 سال افتتاح شد/آب به باغات دهکانان، تفین و دزوند رسید

با حضور استاندار کردستان، پروژه مهم و بزرگ ایستگاه پمپاژ آب به مجتمع باغات روستاهای تفین، دهکانان و دزوند سروآباد بعد از 13 سال افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سروآباد با حضور استاندار کردستان، نماینده مردم مریوان وسروآباد در مجلس، فرماندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مدیرعامل شرکت برق کردستان، مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان، جمعی از مدیران کل استانی و مسوولان شهرستانی و جمعی از اهالی منطقه بخش ژاورود بخش مرکزی شهرستان سروآباد پروژه مهم و بزرگ ایستگاه پمپاژ آب به مجتمع باغات روستاهای تفین، دهکانان و دزوند بخش مرکزی شهرستان سروآباد افتتاح شد.

این پروژه مهم شهرستان سروآباد عملیات اجرایی آن در سال 1388 آغاز شده و امسال در دهه فجر به پایان رسید.

برای تکمیل و افتتاح این پروژه اعتباری بیش از 397 میلیارد ریال هزینه شده است و بیش از 600 هکتار از باغات و اراضی روستاهای منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد و 340 خانوار از این پروژه بهره‌مند می‌شوند و برای بیش از یک هزار نفر می‌تواند ایجاد اشتغالزایی و درآمدزایی کند.

این ایستگاه پمپاژ قابلیت دبی پمپاژ 450 لیتر در ثانیه را دارد که طول خط انتقال آن 45 هزار متر فولادی است و دارای 2 واحد ایستگاه پمپاژ، 3 باب بتنی 3 هزار مترمکعبی و 3 و نیم مگاوات توان کل مصرفی است.

استاندار کردستان به همراه نماینده مجلس بعد از افتتاح این پروژه از مجتمع پرورش ماهیان پالنگان و در ادامه از استخرهای احداث شده برای این ایستگاه پمپاژ بازدید و با مردم منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

استاندار کردستان در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: در این منطقه پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار خوبی فراهم شده و ما هم باید به خوبی از این ظرفیت‌ها در راستای اشتغالزایی و ایجاد درآمد پایدار استفاده کنیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: مهمترین اولویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مردمی دکتر رئیسی ایجاد اشتغال، درآمد پایدار و محرومیت‌زدایی است و ما هم تلاش خواهیم کرد که در این راستا حرکت کنیم و بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم که همیشه پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند باشیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی گفت: اگر امروز ما در سر سفره امنیت و آرامش هستیم به برکت خون پاک شهدا، امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و باید قدردان آن باشیم.

نماینده مردم مریوان و سروآباد نیز در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که امسال در دهه فجر در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

شیوا قاسمی‌پور افزود: این پروژه بیش از 600 هکتار از باغات و اراضی این منطقه را زیرپوشش قرار می‌دهد و باعث ایجاد اشتغالزایی برای بیش از 600 نفر به صورت مستقیم خواهد شد و در این شرایط حساس و سخت اقتصادی ایجاد این مقدار اشتغال بسیار مهم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: جمعیت شهرستان سروآباد تا چند سال گذشته بیش از 95 هزار نفر بود ولی متاسفانه به دلیل نبود اشتغال و درآمد پایدار جمعیت آن به 50 هزار نفر رسیده است ولی اجرای این نوع پروژه‌ها می‌تواند باعث مهاجرت معکوس در این شهرستان شود.

وی افزود: مردم سروآباد مردمانی مرزدار، غیور و مهربان هستند که شغل آنها کولبری است و در سختی به سر می‌برند و بدون تردید اجرای پروژه های اقتصادی نظیر این پروژه می‌تواند باعث درآمدزایی و اشتغال برای این مردم شود و ایجاد اشتغال نیز رونق گردشگری را به دنبال خواهد داشت و رونق گردشگری نیز به رشد و توسعه شهرستان بسیار کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این مراسم گفت: در دهه فجر امسال 125 پروژه با اعتباری بالغ بر 670 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی در استان کردستان به بهره برداری رسید.

اسکندری افزود: تمام این 125 پروژه در برابر این پروژه واقعا چیزی نبود، این پروژه به تنهایی در یک طرف و 125پروژه دیگر در طرفی دیگر، چون واقعا در بحث اجتماعی، اشتغالزایی و درآمد پایدار بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی برای ایجاد باغات در این منطقه 50 میلیارد تومان دیگر هزینه خواهد کرد که 75 درصد آن به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت خواهد شد و 25 درصد آن نیز توسط بنیاد علوی پرداخت می‌شود تا هزینه زیادی متحمل کشاورزان نشود.

وی ادامه داد: الگوی کشت ما در این باغات انار و انجیر است و به کشاورزان و باغداران عزیز نیز نهال‌های این درختان به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود و هر هکتار آن باعث ایجاد اشتغالزایی برای یک نفر به صورت مستقیم خواهد شد.

فرماندار شهرستان سروآباد نیز در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: شهرستان سروآباد با توجه به محرومیت آن و مشکلات آن نیازمند اجرای این پروژه بود که خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر استاندار مردمی کردستان بعد از گذشت 13 سال به سرانجام رسید و یک انقلاب در حوزه کشاورزی شهرستان سروآباد خواهد بود.

حسن زارعی افزود: شهرستان سروآباد در بحث کشاورزی و گردشگری و توسعه باغات ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و می‌طلبد که در این حوزه‌ها بیشتر به آن توجه شود تا زمینه پیشرفت و توسعه آن فراهم شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح باغات در این منطقه که بیش از 600 هکتار خواهد بود به صورت مستقیم 600 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و برای بیش از یک هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد و امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس در این منطقه باشیم.

وی در پایان بر لزوم حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن تاکید کرد و گفت: مردم مرزدار و غیور و انقلابی شهرستان سروآباد فردا بار دیگر همزمان با سراسر ایران اسلامی با حضور پرشور خود در راهپیمایی 22 بهمن مشت سنگینی به دهان یاوه‌گویان و استکبار جهانی خواهند شد.

انتهای پیام/2330/76

منبع: فارس
شناسه خبر: 1032091

مهمترین اخبار ایران و جهان: