نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 01:26

جنایات هواپیماهای «سوپراتاندارد» و «میراژ» فرانسوی در ۱۹ اسفندماه علیه مردم عادی و بی دفاع در شهرها

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام گفت: در ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ با ردپای منافقین عملیات بدر لغو و به دنبال آن موج حملات هوایی هواپیماهای «سوپراتاندارد» و «میراژ» آغاز شد.

سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام شامگاه امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام ۱۹ اسفندماه؛ مرصاد و کمین گاهی به وسعت پهنه گسترده ایران دانست و گفت: روز ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ در صفحه حوادث و وقایع جنگ تحمیلی به غایت مغفول و فراموش شده که طی این روز یک حادثه غم انگیز برای مردم در مناطق مختلف ایران پهناور رخ داده است.

وی افزود: در ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ فرمان آغاز عملیات بدر صادر که با ردپای منافقین این عملیات لو و لغو شد که به دنبال آن موج حملات هوایی آغاز و با توجه به گستره وسیع این حمله هوایی قطعا این اقدام طبق اسناد متقن توسط یک نیروی کمکی فرامرزی و فرا منطقه ای اسکادران نیروی هوایی ناتو با ماموریت به دولت فرانسه برای تحویل هواپیماهای «سوپراتاندارد» و «میراژ» بوده است.

فرمانده سپاه استان درباره حملات هوایی عراق در ۱۹ اسفندماه ۱۳۶۳ ادامه داد: در این روز شهر اصفهان طی دو نوبت از ارتفاع بسیار بالا مورد حمله قرار گرفته که در حمله اول یک نفر شهید و ۱۹ نفر مجروح و در حمله دوم یک زن و یک کودک هفت ساله شهید همچنین در شهر تبریز راس ساعت ۱۹/۳۰ شب تعداد ۲۰ نفر شهید و ۳۸ مجروح شدند.

وی یادآور شد: ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه صبح، ۵ فروند هواپیما به شهر بانه حمله در نتیجه ۲۷ نفر شهید و ۶۳ نفر مجروح همچنین ساعت ۹/۱۵ صبح ۶ فروند هواپیما به شهر مریوان حمله که تعداد ۱۰۰ نفر شهید و ۱۱۰ نفر مجروح شدند.

سردار شاکرمی تصریح کرد: ساعت ۹/۴۵ صبح هواپیمای جنگنده به نهاوند حمله که در این حادثه ۲۵ نفر شهید و ۱۲۰ نفر مجروح همچنین در این روز شهر آبادان مورد حمله هوایی قرار گرفت که تعداد ۳ نفر شهید و ۳۱ نفر مجروح شدند.

وی اظهار داشت: ساعت ۱۰ تا ۱۰/۳۰ صبح تعداد ۵ فروند جنگنده شهر سرپل ذهاب را بمباران کردند همچنین ساعت ۱۱/۳۰ صبح هواپیماهای دشمن شهر دهلران را بمباران که در این حادثه ۵ نفر شهید شده همچنین ظهر این روز روستای ماربره و دره شنه چیر مورد حمله ۴ فروند جنگنده قرار گرفت که در نتیجه ۵۴ نفر شهید و ۱۳۴ نفر مجروح که در میان شهدا ۱۸ کودک زیر پنج سال وجود داشت.

این مقام نظامی استان بیان کرد: در این روز شهرهای اندیمشک، رامهرمز و سوسنگرد مورد حمله موشکی قرار گرفته و تعدادی از هموطنان شهید و زخمی شدند.

وی در ادامه توضیح داد: کجای تاریخ مشاهده شده طی یک روز یک جنایت جنگی برای قتل و عام انسان‌های بیگناه، بی دفاع و مظلوم رخ دهد آن روز همه ایران و ایلام در سوگ شهدای غیرنظامی عزادار شدند و همین یک جنایت در پیشانی فرانسوی‌ها تا قیامت خواهد بود.

سردار شاکرمی اضافه کرد: با این اقدام مهم و بی بدیل تحت عنوان تشکیل دبیرخانه پیگیری جنایت جنگی و قتل و عام عمومی ایرانی‌ها در ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ توسط دولت فرانسه این دبیرخانه در استان تشکیل و آغاز بکار کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با پیگیری بعمل آمده توسط معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران یادمانی در روستای ماربره احداث خواهیم کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1085247

مهمترین اخبار ایران و جهان: