نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 10:06

سرشماری بیش از 23 هزار قطعه پرنده در عرصه‌های آبی استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از پایان سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی با در عرصه های آبی استان مرکزی خبر داد.

  یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: با شروع فصل سرما در ماه‌های پاییز و زمستان پرندگان مهاجرت زمستانه خود را از عرض‌های جغرافیایی بالا به سمت عرض‌های جنوبی را شروع کرده و در امتداد مسیر مهاجرت خود وارد تالاب‌ها و آبگیرهای استان می‌شوند.

 وی با اشاره باینکه سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با هدف آگاهی از وضعیت کنونی جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران، شناسایی و رکورد گونه‌های جدید صورت می‌گیرد، بیان داشت: در سرشماری  امسال بیش از 23 هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در 69 گونه مشاهده گردید  که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

یوسفی اظهار داشت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و نهایتاَ به مدیریت زیست‌بوم کمک  می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: علاوه بر برنامه سرشماری پرندگان، بررسی احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان و نظارت بر پهنه‌های آبی به جهت ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجرآبزی نیز در دستور کار سرشماران قرار دارد و خوشبختانه تااین لحظه پایش‌های دقیق حاکی از عدم وجود نمونه مشکوک بیماری و یا لاشه در استان است.

گفتنی است هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله درنای خاکستری ،غاز خاکستری، فلامینگو، خروس کولی، خوتکا، عروس غاز، انواع اردک، فاخته و.....برای زمستان گذرانی به استان مرکزی  مهاجرت می‌کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1085591

مهمترین اخبار ایران و جهان: