نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 09:46

بهره‌مندی ۶۵۰ هزار نفر از طرح پزشک خانواده در چهارمحال و بختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۶۵۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، علی احمدی گفت: با فعال شدن طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر و همچنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارائه می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از سال ۸۲ این طرح در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شده است و تاکنون بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر در استان تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر قرار گرفته‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه از سال‌ جاری این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین طرح قبلی با اصلاح نظام ارجاع اجرایی می‌شود، افزود: با این اقدام با کمترین هزینه، خدمات در مطب‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بیمارستانی خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود.

وی مطرح کرد: با اجرای این طرح پرداخت از جیب مردم برای ویزیت، فرانشیز پزشک متخصص و دریافت خدمات سرپایی و بستری کاهش می‌یابد که منجر به افزایش رضایتمندی مردم و کیفیت خدمات خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر شهرکرد، هفشجان، فرخشهر، بروجن، فارسان و لردگان ساکن هستند، گفت: طرح پزشک خانواده در تمامی این شهرها اجرایی می‌شود.

احمدی اضافه کرد: در این طرح هر پزشک سه تا چهار هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، توضیح داد: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در این راستا باید از همه ظرفیت‌ها اعم از بیمه‌ها، فضای مجازی، رسانه‌های مجازی و مکتوب، روابط عمومی‌ها، تریبون‌ها، ائمه جمعه و جماعت و معتمدان محلی استفاده شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: برای اجرای این طرح علاوه بر پزشکان بخش دولتی، خرید راهبردی خدمات بیش از ۱۲۰ پزشک و ۲۴۰ مراقب سلامت و ماما در بلوک‌های جمعیتی تقسیم‌شده نیز در نظر گرفته شده است.

احمدی یادآور شد: اجرای طرح پزشک خانواده حدود ۱۷ سال ‌پیش در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز و در مناطق شهری در ۲ استان فارس و مازندران نیز از حدود ۱۰ سال پیش پایلوت شد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1057647

مهمترین اخبار ایران و جهان: