نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1403 - 08:50

تجلیل از مقام «میرزا احمد داواشی» شاعر بلند آوازه ایرانی

همایش ملی میرزا احمد داواشی؛ شاعر مردمی بلندآوازه و نام‌آشنای منطقه غرب ایران در کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، همایش ملی میرزا احمد داواشی؛ شاعر مردمی بلندآوازه و نام‌آشنای منطقه غرب ایران، شامگاه چهارشنبه با حضور مسئولان و فعالان این عرضه در دانشگاه کردستان با اجرای 10 پنل تخصصی و سخنرانی برگزار شد. 

این همایش به همت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و تقویت گفتمان علمی در جامعه و همچنین شناخت اصولی از آثار شاعران و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی مناطق کردستان با عنوان سلسله رویدادهای معنوی ایران، در منطقه غرب کشور برگزار شد.

تحصیل 600 دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان در آئین افتتاحیه همایش، ضمن خیرمقدم به مهمانان؛ از کسب رتبه‌های مختلف این دانشگاه در سطح کشور، آسیا و جهان خبر داد و اظهار داشت: 600 دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان حضور و مشغول به تحصیل هستند.

علی اکبر مظفری، با اشاره به حضور اساتید نمونه کشوری و جهانی در دانشگاه کردستان گفت: پژوهشکده کردستان‌شناسی و فعالیت‌های آن یکی از افتخارات دانشگاه بوده که در راستای مسئولیت اجتماعی نیز فعالانه گام برداشته و این همایش نیز جزئی از این فعالیت‌ها و افتخاری برای دانشگاه است.

نهفته بودن اندیشه‌های شاعر

یادگار کریمی، رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان نیز در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش اظهار کرد: این همایش اولین حلقه از زنجیره کنفرانس‌های میراث معنوی ایران است. وقتی پیشنهاد برگزاری کنفرانس میرزا احمد داواشی مطرح شد، انتظار می‌رفت همچون نویسندگان و شاعران مطرح کُرد از سوی مردم شناخته شده باشد اما متأسفانه کسی از این شاعر نامدار شناختی نداشت و گستره جغرافیایی شناختش بسیار محدود بود!

وی نهفته بودن اندیشه‌های این شاعر را عاملی برای تصمیم برگزاری زنجیره کنفرانس میراث معنوی عنوان کرد و افزود: این حقیقت تلخی است که به دلیل عدم شناخت و عدم معرفی این افراد نتوانسته‌ایم با دنیای امروز، خود را وفق داده و خود را به حاشیه رانده‌ایم.

رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان ترجمه رمان‌ها و اشعار و آثار نویسندگان کُرد را راهی برای ایجاد دیالوگ با جهان دانست و گفت: زبان امروز زبان علم است و به همین دلیل این کنفرانس را علمی برگزار کردیم، امیدواریم با حمایت مسئولان این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه در حق این شاعر بلندآوزاه اجحاف صورت گرفته است، عنوان کرد: امیدواریم برگزاری این کنفرانس گشودن دری برای شناخت و شناساندن میرزا احمد داواشی نه تنها در کردستان بلکه در سطح ایران و فراتر از آن باشد.

معرفی شاعران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی ایران

مسعود بیننده، مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان نیز درباره نحوه برگزاری این همایش اظهار کرد: از 42 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش میرزا احمد داواشی، 31 مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی پذیرفته شده و 4 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه در این همایش دو سخنرانی اصلی و 10 پانل تخصصی در طی برنامه‌های همایش اجرا شد، گفت: بدون شک برگزاری چنین همایش‌هایی فرصتی خواهد بود که از طریق آن شاعران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی ایران از جمله میرزا احمد داواشی شاعر شیرین‌سخن، نکته‌سنج، زیباسرا، زیبابین و فصیح واژه که اشعارش را به زبان کردی و در قالب گویش‌های گورانی-هورامی و سورانی-جافی سروده است، معرفی شوند.

دبیر علمی همایش ملی میرزا احمد داواشی افزود: جدا از اینها، برگزاری این همایش زمینه مناسبی برای تولید متون علمی در مورد شاعران و بستری برای انتشار این یافته‌های علمی و پژوهشی و توزیع در میان دانشجویان خواهد بود. این شاعران اگرچه در گستره‌‌ وسیع‌تر زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر کمتر شناخته شده هستند، اما صدای زیست‌جهان واقعی عامه مردم بوده و زبان گویای جامعه‌ و فرهنگ ما به شمار می‌آیند.

به گزارش تسنیم؛ میرزا احمد محمدی داواشی در سال 1284 در یکی از روستاهای روانسر از توابع استان کرمانشاه متولد شد. وی انسانی خوش محاوره، دارای ذوق شعری، مسلط بر بدیهه گویی و برخوردار از حافظه بسیار خوبی بوده و اشعار زیادی به زبان کُردی مشتمل بر غزل، قصیده، داستان و مرثیه از او باقی است.

این شاعر گرانقدر تمام اشعارش را از زمان جوانی تا کهنسالی حفظ بوده و شاعری فی البداهه گوی و حاضر جواب بود که با اولین نگاه به هر چیزی، شعری پرمعنا و روان برای آن می‌سرود و همه را به حافظه می‌سپرد. این شاعر خوش آوازه بیش از 20 هزار بیت شعر به زبان کُردی به لهجه‌های هورامی، سورانی و جافی سروده و در چند سال گذشته نیز دیوان اشعار او به چاپ رسیده و اشعار او از آخرین نمونه‌های ممتاز شعری هجایی در حوزه ادبیات کُردی است.

میرزا احمد که به لقب «داواشی» معروف است شاعر شیرین‌سخن، نکته‌سنج، زیباسرا، زیبابین و فصیح واژه است که اشعارش را به زبان کردی و در قالب گویش‌های گورانی-هورامی و سورانی-جافی سروده است. وی در ذیل اشعارش معمولاً به همان نام خوش‌آوی خودش یعنی احمد که یکی از نام‌های مبارک پیامبر اسلام (ص) است خود را ندای شاعرانه زده و ختم اشعارش را با بستار زیبای پیامی عمیق و گوهروار می‌آراید و چنین است که لقب داواشی در افواه عامه شهرت دارد و نام احمد همان لقب شعری اوست.

این شاعر گرانقدر تمام اشعارش را از زمان جوانی تا کهنسالی حفظ بوده و شاعری فی البداهه گوی و حاضر جواب بود که با اولین نگاه به هر چیزی، شعری پرمعنا و روان برای آن می‌سرود و همه را به حافظه می‌سپرد. این شاعر خوش آوازه بیش از 20 هزار بیت شعر به زبان کُردی به لهجه‌های هورامی، سورانی و جافی سروده و در چند سال گذشته نیز دیوان اشعار او به چاپ رسیده و اشعار او از آخرین نمونه‌های ممتاز شعری هجایی در حوزه ادبیات کُردی است.

میرزا احمد داواشی در سال 1359 هجری شمسی و در سن 79 سالگی درگذشت.

انتهای پیام/486/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1711291

مهمترین اخبار ایران و جهان: