نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 07:30

نشان دادن جریان مایعات مغزی به کمک هوش مصنوعی

تکنیک جدید مبتنی بر هوش مصنوعی جهت اندازه‌گیری جریان مایع در اطراف رگ‌های خونی مغز می‌تواند نتایج خوبی برای توسعه درمان‌های بیماری‌هایی مانند آلزایمر داشته باشد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مدیکال‌اکسپرس، فضاهای اطراف عروقی که رگ های خونی مغز را احاطه کرده اند، مایعات آب مانند را در اطراف مغز انتقال می دهند و به دفع مواد زائد کمک می کنند. تغییرات در جریان مایع با شرایط عصبی، از جمله آلزایمر، بیماری عروق کوچک، سکته مغزی و آسیب های مغزی تروماتیک مرتبط است، اما اندازه گیری آن در داخل بدن دشوار است.

یک تیم چند رشته‌ای اندازه‌گیری‌های جدید سرعت سنجی هوش مصنوعی را برای محاسبه دقیق جریان مایع مغزی توسعه دادند. نتایج در مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده است.

یکی از این محققان گفت: « ما در این مطالعه، برخی از اندازه‌گیری‌ها را از داخل مدل‌های حیوانی با یک تکنیک جدید هوش مصنوعی ترکیب کردیم که به ما امکان می‌دهد به طور مؤثر چیزهایی را اندازه‌گیری کنیم که هیچ‌کس قبلاً قادر به اندازه‌گیری آن‌ها نبوده است».

ویدئو زیر فضای اطراف عروقی (ناحیه ای در داخل خطوط سفید) را نشان می دهد که محققان ذرات ریز را به آن تزریق کردند. ذرات (که به صورت نقاط متحرک نشان داده می شوند) توسط خطوطی که جهت آنها را نشان می دهد دنبال می شوند. پس از اندازه‌گیری موقعیت و سرعت ذرات در طول زمان، تیم این ویدئوی دو بعدی را با شبکه‌های عصبی مبتنی بر فیزیک ادغام کرد تا یک نگاه سه‌بعدی با وضوح بالا و بی‌سابقه به سیستم جریان سیال مغز ایجاد کند.

 

 

محققان اعلام کردند این راهی است که فشارها، نیروها و سرعت جریان سه‌بعدی را با دقتی بسیار بیشتر آشکار می کند. فشار مهم است زیرا هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چه مکانیزم پمپاژی تمام این جریان ها را در اطراف مغز هدایت می کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1283903

مهمترین اخبار ایران و جهان: