نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 14:42

خوردن یونجه نمکی با گورناز خانم

در کتاب درونمایه «گورناز» نوشته نیلوفر نیک بنیاد، نویسنده به صورت غیرمستقیم بر مواردی چون مهارت نه گفتن، چگونگی حل مسئله، خودباوری و تقویت اعتماد به نفس، راه‌های دوستیابی و لزوم مراجعه به مشاور و روانشناس در هنگام بروز مشکلات، تأکید می‌ورزد.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، امروز روز ملی ادبیات کودک و نوجوان است. یکی از مشکلات سر راه این گونه ادبی، ناشناخته ماندن آثار ادبی ارزشمند و دارای ارزش دیده و خوانده شدن است. گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم قصد دارد از این پس، کتاب‌های ارزشمند در این حوزه را برای آشنایی خانواده‌ها معرفی کند.

کودکان در هنگام انتقال از دوران کودکی به نوجوانی و سپس بزرگسالی تغییرات گسترده‌ای را در ابعاد مختلف همچون مسائل عاطفی، روحی و روانی، فکری، اجتماعی، شناختی و جسمی تجربه می‌کنند و با چالش‌ها و بحران‌های متفاوتی مواجه می‌شوند. بحران‌هایی نظیر: بحران هویت، آرمان‌خواهی، دوستیابی، ارتباط با جنس مخالف، ورود به جامعه و ارتباط با دیگران، مهارت نه گفتن در برابر مسائل خلاف و ناهنجار و ...

در این مسیر، مطالعه‌ی آثار ادبی ارزشمند از جمله شعر، داستان و رمان نقشی کلیدی و پر‌اهمیت در گذر از این بحران‌ها ایفا می‌کنند. مطالعه‌ی کتاب‌های شعر و داستان خوب به ویژه داستان‌های فانتزی با شخصیت‌های خیالی یا تمثیلی می‌تواند به صورت غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان کمک کند که با شریک شدن در ماجراهای داستان خود را در موقعیت‌های پیچیده و بحرانی که قهرمانان و شخصیت های داستان با آن درگیرند قرار داده و از این طریق برای مواجه شدن با چالش‌های پیش روی خود آماده شوند.

رمان نوجوان «گورناز» نوشته‌ی نیلوفر نیک بنیاد یکی از کتاب‌هایی است که مطالعه‌ی آن را به همه‌ی نوجوانان و حتی پدران و مادران و معلمان و همه‌ی کسانی که به نوعی با کودکان و نوجوانان ارتباط دارند پیشنهاد می‌کنم.

گورناز یک گورخر زیبای کلاس ششمی است که به تازگی با خانواده‌اش به یک محله جدید نقل مکان کرده‌اند. او در مدرسه‌ی جدید هیچ دوستی ندارد و مجبور است هر روز به تنهایی و پیاده از مدرسه به خانه برود. در این مسیر او با یک گورخر جوان و خوش تیپ با نام گورویز آشنا می‌شود، گورویز در دفتر یک مجله خبرنگار یا به عبارت بهتر«خبرگورنگار» است. رفتار عجیب و محبت آمیز گورویز نسبت به گورناز دل او را می برد و کم کم شیفته‌ی گورویز می‌شود....

در ادامه‌ی داستان ماجراهای مختلفی رخ می‌دهد و گورناز دچار چالش‌هایی می‌شود که به دلیل خجالتی بودن یا ترس از قضاوت و تنبیه دیگران، آن‌ها را با کسی در میان نمی‌گذارد.

در نهایت با رفتار عاقلانه‌ی پدر و مادر گورناز و اقدام به موقع و آگاهانه‌ی مدیر مدرسه، هم‌چنین کمک مشاور و روانشناس، قهرمان داستان ما عاقبت به خیر می‌شود.

درونمایه و تم اصلی این رمان مواجهه‌ی کودک و نوجوان با جنس مخالف و ضرورت آگاهی بخشی والدین و اولیای تربیتی در این خصوص  به کودکان و نوجوانان است. علاوه بر این، نویسنده به صورت غیرمستقیم بر مواردی چون مهارت نه گفتن، چگونگی حل مسئله، خودباوری و تقویت اعتماد به نفس، راه‌های دوستیابی و لزوم مراجعه به مشاور و روانشناس در هنگام بروز مشکلات، تأکید می‌ورزد.

داستان از زبان شخصیت اصلی یعنی گورناز روایت می‌شود و خاطراتی که او هر روز در دفتر یادداشت خود می‌نویسد.

فانتزی و تخیل داستان بسیار قوی و غنی است و نویسنده رگه‌هایی از طنز و فکاهه را نیز چاشنی داستان کرده که آن را دلچسب و جذاب کرده است؛ از جمله انتخاب اسم شخصیت‌های داستان مثل: گورویز، گورینه، گورفریان، گورنامه، خبرگورنگار و نام تنقلات و خوراکی‌های دانش‌آموزان گور خر مثل لقمه‌ی یونجه نمکی، تفاله سیب فلفلفی و سرکه‌ای و ...

از دیگر نقاط قوت این کتاب می‌توان به تصویرگری‌های هنرمندانه و طنزآمیز آن اشاره کرد که توسط عاطفه فتوحی صورت گرفته است.

کتاب گورناز از سوی انتشارات فنی ایران( کتاب‌های نردبان) در 92 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 33000 تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1347491

مهمترین اخبار ایران و جهان: