نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 14:41

کارنامه دولت سیزدهم؛ حکمرانی عاقلانه، تقویت زیرساخت‌ها و پایه‌گذاری اقدامات ماندگار

راهکار حل مشکلات کشور «بازی با کلمات»، «ایده‌پردازی خام»، «ایجاد جَوّ استادیومی در فضای افکارعمومی» و «وحشت از انجام کارهای بزرگ حتی به قیمت از دست دادن مقبولیت یا محبوبیت» نیست بلکه تلاش و زحمت شبانه‌روزی برای طراحی راهبردی در «پایه‌گذاری اقدامات ماندگار» است.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: مدتی‌ است از برخی تریبون‌ها و زبان افراد سیاسی، مباحثاتی پیرامون ضرورت تغییر در نوع نگرش به حکمرانی طرح می‌‌شود که البته این ایده در حد همان سخنرانی باقی مانده و مختصات مدل مطلوب اعلام نمی‌‌شود.

با مرور کارنامه آیت‌الله رئیسی در ۸ سال گذشته، می‌توان با رد این ادعاها، آویزان شدن به طرح چنین ایده‌هایی را همچون «اختراع دوباره چرخ» برای نیل به اهدافی دیگر تلقی کرد.

 همگان می‌دانند که مهم‌ترین مشکل کشور در طول دوره‌های مختلف، «نگاه انتخاباتی» در انجام اقدامات زودبازه برای تخدیر افکارعمومی یا قطور کردن سابقه اجرایی توسط مسئولین رده‌های مختلف اجرایی بوده است و این افراد و جریانات با بی‌اعتنایی به مسأله‌ مهم کشور یعنی «زیرساخت‌ها»، هرچند ظاهراً مشکلاتی از مردم مانند پل و روگذر و بوستان و... را حل کرده‌اند اما به‌دلیل عدم شناخت عمیق و دقیق و نگاه مدبرانه و تدابیر حکیمانه به طراحی و ریل‌گذاری و سیاستگذاری در موضوعات مختلف، با تغییر در رأس دستگاه مربوطه، عملاً سیستم به‌صورت خودکار در بهترین حالت به وضعیت قبل بازمی‌گردد.

 با مرور اقدامات و فعالیت‌های آیت‌الله رئیسی در دوره تولیت آستان قدس رضوی و همچنین ریاست دستگاه قضا که بنابر تأیید صریح رهبر انقلاب، ایشان توانستند در هر دو جایگاه «پایه‌گذاری کارهای ماندگار در آستان با کرامت رضوی» و «کارنامه‌ افتخارآمیز در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار در مدت مسئولیت قضایی» را به‌نام خود ثبت کنند، مشخص می‌گردد کلید رفع مشکلات کشور پرهیز از اقدامات هیجانی و زودبازده و تلاش برای پایه‌گذاری و ایجاد «تحول واقعی» است.

تأکیدات صریح رهبر انقلاب بر ضرورت ادامه‌ رویه‌ تحسین‌برانگیز آیت‌الله رئیسی توسط جایگزینان وی در آستان قدس و دستگاه قضا نیز خود گویای میزان اهمیت و نقش «پایه‌گذاری اقدامات ماندگار» در رفع مشکلات کشور است. نگاه راهبردی آیت‌الله رئیسی در «پایه‌گذاری اقدامات ماندگار» در دو جایگاه یاد شده، باعث شد تا جانشینان وی در آستان قدس و دستگاه قضا، با تأکید رهبر انقلاب استمرار این رویه را در پیش گرفته و ثمره‌ آن را نیز با ارتقای جایگاه خود در افکارعمومی برداشت کنند.

 امروز رئیس دستگاه قضا، با اهتمام جدّی در پیگیری دستور رهبر انقلاب مبنی بر «ادامه‌ رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول تهیه شده توسط آیت‌الله رئیسی» برخلاف ادوار سابق، تنها وظیفه خود را رسیدگی به پرونده‌ها در چهاردیواری دادگستری تعریف نمی‌کند و با حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده در دوره‌ پیش از خود، توان دستگاه قضا را در حل برخی از معضلات کشور مانند گمرک و بندرگاه‌ها و مشکلات قضایی واحدهای تولیدی و... به میدان آورده و تولیت آستان قدس نیز با استمرار سیره‌ آیت‌الله رئیسی در « خدمت به ضعیفان و نیازمندان و بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس و ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی» ظرفیت کم‌نظیر این آستان مقدس را به  بَست‌های حرم مطهر محدود نکرده است.

 بنابراین راهکار حل مشکلات کشور «بازی با کلمات» و «ایده‌پردازی خام» و «ایجاد جَوّ استادیومی در فضای افکارعمومی» و «وحشت از انجام کارهای بزرگ حتی به قیمت از دست دادن مقبولیت یا محبوبیت» نیست بلکه تلاش و زحمت شبانه‌روزی برای طراحی راهبردی در «پایه‌گذاری اقدامات ماندگار» است که منجر به تثبیت رویکرد تحول واقعی در سیستم اداری و اجرایی کشور و ممانعت از عقبگرد کشور در صورت ایجاد تغییر در رأس دستگاه می‌گردد./کمال لطفی

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1295847

مهمترین اخبار ایران و جهان: