نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 15:58

عرفه فرصتی بندگی و پذیرش استغفار

کرمانشاه- همزمان با روز عرفه مردم کرمانشاه در روز عرفه به عنوان فرصتی برای بندگی و پذیرش استغفار دست به استغاثه و دعا به درگاه الهی بلند خواهند کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها-سمیه نوری: حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند. امروز نهمین روز از ذی الحجة و روز عرفه است که بنا بر سفارشات بزرگان بر این روز هر ساله مراسم مربوطه در جای جای دنیا برپا خواهد شد.

روز عرفه اگرچه به طور رسمی عید نامیده نشده اما جز اعیاد بزرگ مسلمانان بوده که در این روز بندگان به عبادت و طاعت از پروردگار خویش روی آورده و از سفره‌های جود و احسان باری تعالی بهره مند می‌شوند و در این روز خداوند شیطان را خوارتر، حقیرتر از هر روز دیگری از درگاه خود رانده است و در روایت آمده که حضرت زین العابدین (علیه‌السلام) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند.

روز عرفه یکی از روزهایی است که درهای آسمان به روی بندگان گشوده می‌شود تا با به تعبیر رسول گرامی اسلام با دعا و نیایش از عطایا و بخشش پروردگار در این روز بهره مند شوند و همچنان که در مفاتیح‌الجنان درباره روز عرفه آمده است «از شب‌های پربرکت و شب مناجات با خدا برآورنده حاجات است و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد».

امروز چهارشنبه نهمین روز ذی‌الحجه در جای جای استان کرمانشاه دعای عرفانی عرفه طنین اندازه شده و مردمانی را می‌بینیم که با گوش جان و چشم دل همراه و همسو با حجاج بیت الحرام دعای معنوی عرفه را قرائت می‌کنند.

عرفه فرصتی بندگی و پذیرش استغفار

گوش‌ها را نوازش می‌یابد و روح و دل جلا میابد وقتی که زمزمه دعای بندگان خسته از هیاهوی زندگی روزمره در باشکوه‌ترین و کبریایی‌ترین روز سال بر آسمان طنین انداز می‌شود و به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با نجوای مهربانانه‌ای معبود خود را صدا می‌زنند.

عرفه فرصتی مغتنم برای خودسازی و تقرب به الله

حجت الاسلام صادق ایرانی مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در توصیف و توضیح جایگاه دعای عرفه، اظهار کرد: عرفه روزی است که امام حسین (ع) از انجام اعمال حج به خاطر شرایط ناامنی که ایجاد شده بود باز ماند و به همراه خانواده و یاران خود از حجاج جدا شدند و در کنار کوهی تپه مانند که در وادی عرفه وجود داشت دعای عرفه را قرائت کردند و ۲ نفر از اصحاب امام حسین (ع) این دعا را ثبت و ضبط کردند.

وی با تاکید بر اینکه دعای عرفه سند محکمی دارد، افزود: بر همین اساس عرفه یک روز خاص و ممتاز است و مهمترین عملی که در این روز به آن پرداخته می‌شود قرائت دعای روز عرفه است که توسط وجود مقدس امام حسین (ع) در آخرین سال عمر خود قرائت شده و امروز به دست ما رسیده است.

مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه تصریح کرد: ویژگی‌های اصلی این دعا معرفی توحید و معارفی ناب است که در هیچ کجای دیگر مشابه آن را نمی‌توان دید به همین دلیل این دعای عرفه یک سرمایه معنوی مهم است.

عرفه فرصتی بندگی و پذیرش استغفار

حجت الاسلام ایرانی گفت: در این دعا ابتدا امام حسین (ع) وجود مقدس خود را معرفی می‌کند و سپس با تمام اعضای بدن خود به وحدانیت خدا شهادت می‌دهد و در نهایت از خدای متعال درخواست آمرزش و مغفرت می‌کند و از نظر اهل معرفت دعای عرفه یک دعای بی نظیر در مباحث توحیدی و اخلاص است.

وی تاکید کرد: دعای عرفه و روز عرفه فرصتی مغتنم بوده که در جهت خودسازی، تقرب و در خواست عاقبت بخیری کردن است.

حجت الاسلام ایرانی با اشاره به اینکه استجابت دعا و مغفرت از خدای متعال در این روز امری حتمی است، گفت: گفته شده اگر کسی در شب‌های قدر مورد مغفرت قرار نگرفته باشد هیچ فرصت مغفرت دیگری برای او نخواهد بود مگر اینکه به عرفه برسد و همانطور که در بین مردم و اذهان عمومی وجود دارد در این روز توبه و درخواست مغفرت پذیرفته خواهد شد و در روایات نیز به این امر اشاره شده است.

عرفه مقدمه‌ای برای مبارزه با نفس، شیطان و دشمن حق انسان

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روز عرفه مقدمه‌ای برای کسب معرفت است، اظهار کرد: مبارزه با شیطان و دشمن حق یک مقدمه‌ای لازم دارد و مقدمه آن در عرفات مهیا می‌شود و اگر انسانی در روز عرفه به عرفان و معرفت لازمه دست نیابد توان جنگیدن به شیطان و نفس اماره خود را خواهد داشت.

عرفه فرصتی بندگی و پذیرش استغفار

وی ادامه داد: دعای عرفه دعای معروف و مشهور سالار شهیدان امام حسین (ع) است که از محتوای بسیار با ارزش و بی‌نظیری برخوردار بوده و این دعای پرفیض گنجینه‌ای از معارف اسلامی در راه خداشناسی و توبه و بازگشت به سوی خداست و به هر خداجوی مسلمانی می‌آموزد که روح را به بالاترین اوج معرفت، می‌رساند و در نهایت می‌توان گفت یک دوره عرفان اسلامی در آن درج است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر این اساس توصیه می‌شود که در این روز از خدای متعال بسیار طلب مغفرت شود و سعی کنیم با غنیمت شمردن آن بیشترین استفاده را از فضیلت‌های این روز داشته باشیم.

با توجه به تمام فضیلت‌های گفته شده از روز عرفه جایگاه معنوی این روز و درک مردم از این روز به وضوح قابل مشاهده است چنانکه هر ساله با نزدیک شدن به روز عرفه در شهر حال و هوای عرفانی ملموس‌تر شده و تب و تاب و شوق مردم برای حضور در مراسم روز عرفه گویای درک مردم از این روز است.

دعای عرفه در معنوی‌تری مکان شهر کرمانشاه یعنی در جوار شهدا طبق روال هرساله برپا شده و حضور در این فضا حال معنوی و عرفانی به انسان القا می‌کند و به هر گوشه و کنار که نگاه می‌کنی هرکسی درگیر اجابت و مناجات با خدای متعال است و زمزمه‌های آرام آنها چنان از سوز دل بر می‌آید که شکستگی‌های دل‌هایشان می‌توان پی برد.

عرفه فرصتی بندگی و پذیرش استغفار

در هر گوشه‌ای از گلزار شهدا که می‌نگری حس و حال معنوی را از چهره‌ها دریافت می‌شود و متوسل به دعای در حال قرائت از خدای خود طلب آمرزش و مغفرت می‌کنند آن‌چنانی که زانوی غم بغل گرفته و غرق در راز و نیاز دعای عرفه را با مداح نجوا می‌کند و اشک می‌ریزد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1315391

مهمترین اخبار ایران و جهان: