نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 17:12

افزایش ۲۰ درصدی تولید آبزیان و رشد ۴۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی تولید آبزیان و رشد ۴۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی گفت:  در سال گذشته در خصوص تسهیلات کشاورزی رتبه سوم را داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامرضا قنبری، رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در نشست خبری امروز، ۱۵ بهمن ماه که در محل سازمان برگزار شد به پروژه‌هایی دهه‌فجر ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، ۵۳۱ پروژه با ۹۹۲ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۸۵۹ نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم افتتاح می‌شود.

 

قنبری بیان کرد: در بیشتر محصولات در ابتدای انقلاب وابسته بودیم و امروز به ظرفیت‌های قابل توجهی در تولید دست یافتیم. در تامین امنیت غذایی جامعه تاثیرگذار بودیم و در برخی محصولات تاثیر منطقه‌ای هم داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان با ۸۷۶ پروژه رتبه اول و خراسان رضوی با ۵۳۱ پروژه رتبه دوم را در افتتاح پروژه‌ها در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است. 

قنبری ابراز کرد: در برنامه دولت توسعه الگوی کشت در اولویت است که از سال گذشته طرح الگوی کشت در استان ابلاغ شد.

رئیس جهادکشاورزی استان در ادامه گفت: در توسعه گیاهان گلخانه‌ای افزایش قابل توجهی در کشت محصول داشتیم و با گذشت دو سال از دولت سیزدهم، بیش از ۶۰هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در استان داشتیم که رشد ۴۰ درصدی کشت گیاهان دارویی را در پی داشته است.

قنبری با اشاره به اینکه در توزیع نهال‌های اصلاح شده اقدامات خوبی انجام شد، افزود: در کنار آن توزیع بذر‌های اصلاح‌شده را داشتیم که مسلما این اصلاح‌سازی درراستای جوان‌سازی باغات، صرفه‌جویی منابع آبی را به دنبال دارد. در همین راستا بیش از ۱۹ هزار هکتار تاکنون اصلاح و نوسازی باغات و جوان‌سازی باغات را در استان داشته‌ایم.

وی گفت: در تجهیز و نوسازی ناوگان بخش کشاورزی ۳۷۰۰ دستگاه اقدام به نوسازی و خرید ماشین آلات در استان شد که از ۲.۶به ۲.۱۳ ضریب مکانسیون در استان افزایش بافت که نقش مهمی در افزایش بهره ورزی و کاهش ضایعات کشاورزی دارد.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ابراز کرد: بالغ بر ۱۲هزار هکتار توسعه آبیاری میکرو و تحت فشار داشتیم ‌که رشد ۱۲۰ درصدی در این دوسال در استان صورت گرفت.

رشد تولید آبزیان در خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی در تولید آبزیان داشتیم افزود: احداث اولین کارخانه خاویار را در کاشمر ایجاد کردیم و در سال گذشته در خصوص تسهیلات به کشاورزی رتبه سوم را داشتیم.

قنبری تصریح کرد: در تولید‌ گوشت قرمز رتبه اول داریم و تولید بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار تن تولیدات استان است که به که به نسبت ۱۵ تا ۲۰ هزار تن صادرات به استان های اطراف داریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660503

مهمترین اخبار ایران و جهان: