نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 09:14

گازرسانی به ۴۳۰ روستای آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای شروع دولت سیزدهم به ۴۳۰ روستا گازرسانی شده و تا پایان دولت گازرسانی به ۴۷۰ روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، نظام مردمی است و همواره مردم مدیریت امور را حتی در روستاها توسط دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا بر عهده دارند.

 وی با اشاره به اینکه ۳۴ درصد جمعیت استان روستایی هستند، افزود: آذربایجان غربی یک میلیون و ۱۰۰ هزار روستانشین دارد که حدود یک سوم جمعیت استان را تشکیل می دهد.

معتمدیان با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۷۹ دهیاری و ۲ هزار و ۲۳ شورای اسلامی روستا در استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم برای تاسیس ۲۱۰ دهیاری جدید در آذربایجان‌غربی مجوز گرفته شده است.

وی به رویکرد دولت سیزدهم درخصوص ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی برای ارتقای فعالیت در روستاها نیز اشاره کرده و افزود: یک هزار فقره تسهیلات روستایی و در حدود ۲۷۵ میلیارد تومان برای اشتغالزایی در روستاهای استان در طول دو سال گذشته اختصاص یافته است.

معتمدیان همچنین بهبود وضعیت مسکن و اشتغال را در تثبیت جمعیت روستاها موثر دانسته و اضافه کرد: علیرغم اینکه کشاورزی یکی از پیشران های توسعه استان بوده و ۶.۵ میلیون تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی می باشد، متاسفانه سرانه درآمد حوزه کشاورزی استان پایین می باشد.

وی در ادامه خام فروشی را یکی از دلایل اصلی تاثیر اندک فروش محصولات کشاورزی در درآمد مردم معرفی کرده و افزود: با راه اندازی ۵۴ واحد فرآوری محصولات کشاورزی در دو سال گذشته و تولید سالانه ۶۰ تن کنسانتره و پوره سیب درختی، زمینه صادرات و ارزش افزوده بیشتر برای مردم فراهم شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به مقاوم سازی ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی در دو سال گذشته نیز اشاره کرده و یادآور شد: با اهتمام دولت سیزدهم و ارائه تسهیلات مختلف و بخصوص در قالب نهضت ملی مسکن، در کنار تداوم مقاوم سازی واحدهای روستایی، تا پایان دولت ۵۲ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان ساخته خواهد شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه روستاها، افزود: برنامه راهبردی نظام اسلامی، توجه و تمرکز بر خدمات رسانی و تثبیت جمعیت در روستاها بوده و تکمیل زیرساخت ها و ارائه خدمات روبنایی و حداکثری در حوزه زیرساخت ها در دستور کار می باشد.

وی در ادامه شعار محوری دولت سیزدهم را توجه به مناطق کم برخوردار و روستاها عنوان کرده و اظهار داشت: در سفر به ۲۰ شهرستان آذربایجان غربی، ریل گذاری برای توسعه شهرستان ها و بخصوص روستاها انجام شده و توسعه متوازن و رفع شکاف های خدماتی با اجرای یک هزار و ۸۰۰ مصوبه سفرهای شهرستانی، در دست اقدام می باشد.

استاندار آذربایجان غربی به نهضت گازرسانی و برخورداری ۴۷ شهر استان از نعمت گاز نیز اشاره کرده و افزود: به ۴۳۰ روستا در دولت سیزدهم گازرسانی شده و گازرسانی به ۴۷۰ روستا نیز در دستور کار بوده و تا پایان دولت، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

معتمدیان همچنین از تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری در حوزه توسعه راه های روستایی خبر داده و تصریح کرد: در دو سال گذشته محورهای مواصلاتی ۷۵ روستا به طول ۳۱۲ کیلومتر آسفالت شده و با بهره برداری از ۱۵۰ کیلومتر جاده آسفالت شده در دهه فجر امسال، ۹۱ درصد روستاهای آذربایجان غربی از جاده‌های استاندارد بهره مند می‌شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619491

مهمترین اخبار ایران و جهان: