نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 10:13

پوتین: سرنگونی ایل-۷۶ جنایتی است که با تجهیزات غربی انجام گرفت

رئیس جمهور روسیه با اشاره به نسل‌کشی واقعی مردم دونباس در طول ۸ سال، دفاع از منافع روسیه را تنها انگیزه آغاز درگیری نظامی در اوکراین نامید و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر در منطقه وسیع ۲ هزار کیلومتری میدان نبرد حضور دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه  اعلام کرد که بقایای تسلیحات به دست آمده از محل سقوط هواپیمای ترابری ایل-76 حامل اسرای جنگی سرنگون شده توسط نیروهای مسلح اوکراین نشان می‌دهد که در این حمله از یک سیستم دفاع هوایی غربی (فرانسه یا ایالات متحده) استفاده شده است.

پوتین شب گذشته در نشستی با نظامیان دانشجوی شرکت کننده در درگیریهای نظامی در اوکراین، گفت: «حمله به این هواپیما از مناطق تحت کنترل کی‌یف و توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین انجام شده است. به احتمال زیاد اینها سامانه‌های پاتریوت آمریکایی یا سامانه‌های دفاع هوایی اروپایی، احتمالاً فرانسوی هستند و این مسئله تا یکی دو روز دیگر بطور دقیق مشخص خواهد شد.»

او یادآور شد که قبل از سقوط هواپیما، طرف روسی پرتاب دو موشک از مناطق تحت کنترل نظامیان اوکراینی را ثبت کرده بود و افزود: دو یا سه دقیقه بعد هواپیما مورد اصابت قرار گرفت و تقریباً غیرممکن بود که واکنشی به آن نشان داد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین و نیروهای مسلح این کشور از انتقال 65 اسیر اوکراینی با هواپیمای نظامی به منطقه کاملاً مطلع بودند. وی گفت: «اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین می‌دانست که ما 65 اسیر نظامی آنها را به منطقه می‌بریم و در مجموع، به نظر من، انتقال 190 نفر برنامه‌ریزی شده بود و آنها با علم به این موضوع، این هواپیما را هدف قرار دادند. نمی‌دانم آنها از روی بی‌فکری این کار را انجام دادند، یا از روی عمد یا اشتباه. در هر صورت آنها مرتکب این جنایت شدند.»

پوتین افزود: شواهد متعددی وجود دارد که دخالت اوکراین در سقوط هواپیما را تایید می‌کند، ثانیاً این حادثه نمی‌توانسته بر اثر "آتش دوستانه"، آنطور که در چنین مواردی می‌گویند، رخ داده باشد. به ویژه با توجه به این واقعیت که هواپیمای ایل-76  با کمک یک سیستم دفاع هوایی مورد حمله قرار گرفت، که در داخل کشور علیه هواپیماهای روسی عمل نمی‌کند.

او توضیح داد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، بنا به تعریف عملکرد آنها، نمی توانند هواپیمای خود را مورد حمله قرار دهند، زیرا در این سیستم هواپیمای "دوست یا دشمن" تشخیص داده می‌شود.

رئیس جمهور روسیه همچنین یادآور شد که تنها یک دادگاه می‌تواند سرویس امنیت اوکراین و اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین را سازمان‌های تروریستی معرفی کند.  او افزود: «این تصمیمات نه توسط نهادهای اداری در هر سطحی، بلکه تنها توسط دادگاه اتخاذ می‌شود. طبق قوانین روسیه، فقط دادگاه می‌تواند یک سازمان را تروریستی بشناسد و این چیزی است که در اینجا اتفاق می افتد. و تا به امروز نیز سازمان‌هایی مانند «جبهه راست»، «آیدار»، «آزوف» و سایر گروه‌های مشابه که در خاک اوکراین امروزی فعالیت می‌کنند، توسط دادگاه تروریستی شناخته شده‌اند و این همان چیزی است که آنها هستند.»

او در عین حال یادآور شد که امروزه کل مقامات کی‌یف که هر روز مرتکب جنایت تازه ای می‌شوند تروریست هستند و این صرفاً نه یک تصمیم قضایی، بلکه یک تصمیم سیاسی-تاریخی است. 

رئیس جمهور افزود، به کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه دستور داده است تا تمام جزئیات این فاجعه را تا حد امکان عمومی کند تا مردم اوکراین و کسانی که عزیزانشان را از دست دادند، بدانند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است.

پوتین: بیش از 600 هزار نفر در منطقه جنگی در اوکراین هستند

ولادیمیر پوتین در دیدار با دانشجویان رزمنده روسی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 600 هزار پرسنل نظامی روسیه در منطقه درگیری حضور دارند. وی گفت: «مسلماً مسائلی وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر و یافتن راه حلی دارد؛ همیشه چیزی باید تنظیم شده و بهبود پیدا کند، زیرا منطقه جنگی بسیار گسترده است - تقریباً 2 هزار کیلومتر وسعت یافته و در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر در منطقه جنگی هستند. بنابراین مکانیسم دولتی بسیار بزرگی باید برای هماهنگی اقدامات کار کند.»

رئیس جمهور روسیه در این رابطه از شرکت کنندگان در نشست دعوت کرد تا در مورد اقدامات مضاعف لازم به منظور کاهش تعداد این مشکلات یا به صفر رساندن آنها صحبت کرده و پیشنهاد دهند.

پوتین در عین حال، دفاع از میهن را تنها انگیزه آغاز درگیری نظامی در اوکراین خواند و تاکید کرد: «هیچ ملاحظات دیگری جز یک مورد وجود نداشت و آن - حفاظت از منافع روسیه. هیچ چیز دیگر و انگیزه دیگری وجود نداشته و ندارد.»

وی همچنین یادآور شد: ما برای چندین دهه تلاش کردیم تا با اوکراین روابط حسنه برقرار کنیم. در این راستا کارهای زیادی انجام شد: طرف روسی شروط متفاوتی که از طرف مقامات کی‌یف مطرح میشد، می پذیرفت. به عنوان مثال، منابع انرژی را با قیمت مقرون به صرفه تامین میکرد، به آنها وام‌های مختلف پرداخت کرد، بازار خود را در اختیار این کشور قرار میداد. ولی با این حال هیچ چیز فایده نداشت. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همیشه ناسیونالیست‌ها و افرادی با تمایل ضدروسی شدید اربابان واقعی اوکراین بودند. با این وجود، به گفته پوتین، روسیه صبورانه و تنها با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز، باز هم تلاش می‌کرد تا روابط خود با کی‌یف را حفظ کند و این کشور «هیچ فکر جنگیدن را نداشت».

رئیس‌جمهور روسیه در این نشست تاکید کرد که کشتار مردم بی دفاع در منطقه دونباس به مدت هشت سال، یک نسل‌کشی واقعی است. به گفته وی، دشمن ژئوپلیتیک روسیه در کی‌یف کودتا کرد و شروع به نابودی فیزیکی کسانی کرد که خواستار برقراری روابط عادی با روسیه بودند.

ولادیمیر پوتین افزود: «مسلماً اتفاقاتی که در آنجا افتاد، مخصوصاً در سرزمین‌های اشغال شده توسط دشمن، چیزی جز نسل‌کشی نبود و راه دیگری برای نامیدن آن وجود ندارد. هدف فقط نابودی روس‌های ساکن مناطق شرق و جنوب شرقی اوکراین بود که موجودیت آنها بر اساس قوانین مصوبه به رسمیت شناخته نشد.» 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1650403

مهمترین اخبار ایران و جهان: