نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 12:49

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین ازبکستان و بانک توسعه و بازسازی اروپا

در دیدار رئیس مجلس سنای ازبکستان و رئیس بانک توسعه و بازسازی اروپا در شهر «لندن» یادداشت تفاهم همکاری به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان و «اودیل رنو- باسو» رئیس بانک توسعه و بازسازی اروپا در شهر «لندن» دیدار و در پایان این دیدار یادداشت تفاهم همکاری به امضا رسید.

در این دیدار خاطر نشان شد که سی‌ودومین نشست سالانه شورای مدیران بانک توسعه و بازسازی اروپا در ماه می سال گذشته میلادی در «سمرقند» با موفقیت برگزار شد.

لازم به ذکر است که طی 6 سال گذشته همکاری بین ازبکستان و بانک توسعه و بازسازی اروپا به سطح کیفی جدیدی رسیده است.

هم اکنون سبد سهام پروژه‌های این بانک در ازبکستان از سطح 4 میلیارد یورو فراتر رفته است. با حمایت مالی بانک توسعه و بازسازی اروپا پروژه‌های حیاتی مبنی بر بهبود رفاه مردم و ایجاد مشاغل جدید اجرا می‌شود.

ازبکستان یکی 5 شریک اصلی بانک است و از نظر حجم سرمایه گذاری‌های سالانه این کشور به بزرگترین شریک تجاری بانک توسعه و بازسازی اروپا در آسیای مرکزی تبدیل شده است.

در این دیدار زمینه‌های ابتکارات مشترکی که بین ازبکستان و بانک توسعه و بازسازی اروپا اجرا می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین در چارچوب استراتژی بانک توسعه و بازسازی اروپا برای ازبکستان پیشنهاد تنظیم برنامه‌ای برای حمایت از جوانان با تمرکز بر مشارکت آنها در فعالیت‌های علمی، توسعه نوآوری و مساعدت برای توسعه تجارت و کارآفرینی مطرح شد.

علاوه بر این، با توجه به این که برابری جنسیتی در اولویت سیاست دولت قرار دارد، با بانک توسعه و بازسازی اروپا چشم انداز همکاری در زمینه آموزش حرفه‌ای زنان روستایی و توسعه مهارت‌های کارآفرینی بررسی شد.

رنو- باسو نیز در این نشست تاکید کرد که استراتژی کشوری برای ازبکستان در سال‌های 2024 و 2029 میلادی که اخیراً توسط بانک توسعه و بازسازی اروپا تصویب شده است، کاملاً با استراتژی «ازبکستان- 2030» که در آن توسط «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور اولویت‌های مانند توسعه اقتصاد «سبز»، فراگیری و برابری جنسیتی و همچنین دیجیتالی‌سازی مطرح شده، همخوان است.

در این دیدار همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین کمیسیون مجلس ازبکستان در مسائل افزایش نقش زنان در جامعه، برابری جنسیتی و خانواده با بانک توسعه و بازسازی اروپا امضا شد.

این یادداشت تفاهم همکاری توسعه فرصت‌های زنان در بازار کار، دستیابی به تعادل جنسیتی در اشتغال، افزایش امکانات دسترسی به منابع اعتباری و افزایش استقلال مالی را در نظر دارد.

بانک توسعه و بازسازی اروپا با هدف حمایت از بازار و دموکراسی در سال 1991 میلادی ایجاد شده است.

65 کشور جهان، اتحادیه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا سهام‌داران این بانک هستند. ازبکستان در سال 1992 میلادی به بانک توسعه و بازسازی اروپا پیوست.

بانک توسعه و بازسازی اروپا در ازبکستان برای اجرایی 120 طرح معادل 3 میلیارد و 700 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650647

مهمترین اخبار ایران و جهان: