نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 09:47

۲۲۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در البرز انجام می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی منعقد شده که بر این اساس طی سه سال ٢٢۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام خواهد شد.

اصغر بیات، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: امروز فرونشست به یک مخاطره انسانی تبدیل شده و ناشی از برداشت بی‌رویه آب است.

بیات با اشاره به اینکه در دنیا فرونشست بیش از چهار میلیمتر بحرانی است، اظهار کرد: ایران در شرایط فوق بحرانی از این نظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: رشد جمعیت و توسعه صنعت مصرف آب را در بخش شرب و صنعتی بالا برده است، البته از تغییر اقلیم هم نباید غافل شد.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: میزان بارش در البرز در سال جاری ٦٠ میلیمتر بوده است اما در بلندمدت و در همین بازه زمانی ١٣٣ میلیمتر بوده که با این حساب ٦٠ درصد کاهش بارش را شاهد بوده ایم .

وی در ادامه اضافه کرد: این در شرایط است که میانگین بارش سالانه در کشور ما یک سوم میانگین جهانی است و در عوض تبخیر و تعرق سه برابر میانگین جهانی است. 

بیات افزود: برای مقابله با بی آبی و کم آبی مدیریت منابع آب سطحی باید در البرز جدی گرفته شود که سازه‌های مکانیکی و اقدامات بیولوژیک آبخیزداری و اجرای برنامه‌های آبخوانداری در دشت‌ها در این زمینه موثر است.

این مقام مسؤول اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی منعقد شده که بر این اساس طی سه سال ٢٢۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: اقدام مذکور ١٧۵ میلیون متر‌مکعب تولید آب به همراه خواهد داشت.

بیات در خاتمه گفت: در ١٠ سال گذشته هم از ١٤٠ هزار هکتار عملیات آبخیزداری ١٠٠ میلیون متر‌مکعب استحصال آب شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636947

مهمترین اخبار ایران و جهان: