نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 11:28

درخواست امیرعبداللهیان از گوترش

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت بغرنج و دردناک انسانی در غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش گوترش برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه شد.

گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس؛ وزیر امور خارجه ایران از دبیرکل سازمان ملل خواست تا با انجام رایزنی‌ها باعث تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه شود.

حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست شورای امنیت به نیویورک سفر کرد، ضمن ابراز نگرانی و تأسف عمیق نسبت به وضعیت بغرنج و دردناک انسانی در غزه و قدردانی از تلاش‌ها و مواضع آنتونیو گوترش، بر لزوم توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

 

دبیرکل سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن جنگ در غزه، بر لزوم توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، لزوم تشکیل یک دولت مستقل برای فلسطینی‌ها و حق تعیین سرنوشت توسط آنان تأکید کرد و در پاسخ به درخواست امیرعبداللهیان یادآور شد که متاسفانه امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بدون آتش‌بس وجود ندارد. 

 

با گذشت ۱۱۰ روز از جنگ غزه که بیش از ۲۵ هزار شهید به همراه داشته و تشدید محاصره انسانی در این منطقه، آنروا اعلام کرد که «۵۷۰ هزار نفر در غزه با گرسنگی فاجعه بار مواجه هستند». این سازمان از افزایش خطر قحطی در نوار غزه خبر داد. از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل هم گفت که «همه در غزه گرسنه‌اند و بیش از نیم میلیون انسان در حال حاضر در رفح حضور دارند و در آنجا بیماری‌ها شیوع پیدا کرده‌ است».

 

 

روزنامه فایننشیال تایمز هم اخیرا در این باره گزارش داد که با توجه به ورود کمترین مواد غذایی به نوار غزه آژانس‌های سازمان ملل نسبت به بدتر شدن فاجعه هشدار دادند. سخنگوی دفتر غذای سازمان ملل هم در این باره گفت که «بیش از نیم میلیون نفر در غزه با سطح فاجعه‌باری از عدم امنیت غذایی روبرو هستند و خطر قحطی روز به روز بیشتر می‌شود.»  

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار به تحولات اخیر در دریای سرخ هم اشاره و بار دیگر بر موضع اصولی ایران مبنی بر حفظ امنیت کشتیرانی و دریانوردی تأکید کرد و گفت که آمریکا و انگلیس با حمله به یمن و انصارالله مرتکب «خطای راهبردی» شدند، خطایی که موجب گسترش دامنه تنش و درگیری‌ها در منطقه می‌شود.

وی هدف انصارالله از توقف کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی را متوقف کردن جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه خواند.

گوترش هم با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ، از گسترش درگیری‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که تلاش‌های سازمان ملل معطوف به توقف جنگ و کاهش آلام مردم منطقه است.

نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه هم از دیگر مواردی بود که گوترش به آن اشاره کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1648003

مهمترین اخبار ایران و جهان: