نیوز سیتی!
26 بهمن 1402 - 15:39

دوانی: شکل رسمی هیئت‌های مذهبی از آل بویه شکل گرفت

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: مرکز تخصصی احیای امر دانشگاه امام صادق و اندیشکده هیأت، برگزاری سه همایش را در موضوع هیأت با رویکرد گذشته، امروز و آینده پیش‌بینی کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  محمدحسین رجبی دوانی دبیر علمی همایش علمی هیئات و آیین‌های مذهبی صبح امروز پنجشنبه 26 بهمن‌ماه در افتتاحیه نخستین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی گفت: هیأت و آیین‌های دینی نقش مهم و اثرگذاری در حفظ فرهنگ دینی داشتند. امام خمینی (ره) زمانی که در ابتدای انقلاب عزاداری‌ها به شکل راهپیمایی سیاسی برگزار شد، برآشفتند و فرمودند که عزاداری‌ها باید به همان روش سنتی ادامه پیدا کند.

وی افزود: در دوران حاکمیت دولت ارزشمند آل بویه، عزاداری به شکل رسمی برگزار شد و این سینه‌زنی‌ها به شکل امروزی شکل گرفت. آنها گیلانی بودند.  دیلمی‌ها در مصیبت‌های خود با مشت به سینه می‌زدند که این سینه‌زنی‌ها از آنجا شکل گرفت و از شعائر بزرگ شیعه شد.

رجبی دوانی گفت: این همایش و اقداماتی این چنین می‌تواند زمینه مناسب برای نقش آفرینی هیأت‌ها و حرکت به سمت تحول و تمدن نوین اسلامی باشد. 

دبیر علمی همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 100 چکیده مقاله به دبیرخانه رسید. با نظر هیأت داوران، 70 مقاله پذیرفته و نگارش شد. 11 پیش نشست در تهران، قم و شیراز برگزار شد که حاصل آن منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: هیأت گنجینه فرهنگی است که توسط اهل بیت(ع) تأسیس شد و به دست ما رسیده است و امروز در کنش‌های بسیار کشور نقش‌آفرین است. هیأت‌ها از یک مجموعه صرفاً مناسکی به یک تشکل فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود: سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شد تا برای رفع مشکلات و موانع کار هیأت‌ها تسهیل‌گری داشته باشد.

باباخانی ادامه داد: در مجموعه هیأت نیازمند تولید ادبیات و گفتمان بودیم که به همین منظور با همت دکتر محمدرضا سنگری و 120 استاد حوزه و دانشگاه، اندیشکده هیأت راه‌اندازی شد تا در 10 میز تخصصی به موضوعات مرتبط با هیأت بپردازد. از اساتید و پژوهشگران دانشگاه و حوزه علمیه دعوت می‌کنم تا در این اندیشکده حضور پیدا کنند و به موضوعات مرتبط هیأت نگاه علمی داشته باشند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با تشکر از برگزار کنندگان اولین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی به خصوص دکتر رجبی دوانی دبیر علمی و دکتر حسینی دبیر اجرایی همایش خاطرنشان کرد: برگزارکنندگان این مراسم یعنی مرکز تخصصی احیای امر دانشگاه امام صادق و اندیشکده هیأت، سه همایش را پیش‌بینی کردند. همایش اول، به موضوع گذشته و تاریخ هیأت می‌پردازد. دومین همایش با رویکرد به وقت هیأت با موضوع اتفاقات روز هیأت خواهد بود و در نهایت همایش سوم، آینده پژوهی در حوزه هیأت خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1671247

مهمترین اخبار ایران و جهان: