نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 18:43

ساماندهی زباله‌گاه نیشابور

رئیس اداره محیط زیست نیشابور گفت: همزمان با هفته پاک عملیات ساماندهی زباله‌گاه فعلی نیشابور توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیشابور آغاز شد.

محمد مهدی نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: از حدود ۳۰ سال گذشته که حاشیه‌ کال‌شور به عنوان زباله‌گاه موقت نیشابور معرفی شده است تا به امروز دفن زباله‌ در زباله‌گاه بدون رعایت استانداردها و ضوابط زیست محیطی انجام می‌شود‌. به همین خاطر مدت‌هاست که دفن زباله‌ها به صورت ناقص و نیز خودسوزی زباله‌ها با انتشار بوی نامطبوع و دود حاصل از خودسوزی زباله‌ها، نارضایتی ساکنین روستاهای اطراف به ویژه شهروندان شهر عشق‌آباد شهرستان میان‌جلگه شده است.

ضمن اینکه در مقاطعی که جهت وزش باد غالب به سمت شهرنیشابور است انتشار دود حاصل ازسوختن زباله‌ها آلودگی هوای شهر را در پی دارد‌.

رئیس اداره محیط زیست نیشابور افزود: نارضایتی شهروندان عشق‌آباد شهرستان میان‌جلگه از شرایط نامطلوب زباله‌گاه فعلی در حاشیه کال‌شور و همجوار با تصفیه خانه فاضلاب شهری در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند شهرستان میان‌جلگه قرار گرفت و عملیات اجرایی ساماندهی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیشابور با انتقال ادوات و ماشین‌آلات مورد نیاز آغاز شد، که در این پروسه زباله‌هایی که به صورت ناقص دفن شده بود، با انتقال خاک بصورت کامل پوشش داده شودکه این عمیلات منتج به جلوگیری از بوی نامطبوع و جلوگیری از انتشار دود حاصل از خودسوزی زباله‌ها به ویژه در محدوده‌‌ای که زباله‌های قدیمی دفن شده است، می‌شود‌.

وی بیان کرد: محدوده زباله‌گاه موقت مغایر استانداردها و ضوابط زیست محیطی و عدم  دفن بهداشتی زباله‌ها باحفرترانشه به دلیل اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده کنونی بالا است میسر نبوده و  دفع در سطح صورت می‌گیرد. که با توجه به مشکل کمبود خاک این دفع هم به صورت ناقص  صورت گرفته است.

نوربخش ادامه داد: از سال ۹۶ که انتقال زباله‌گاه به محلی مناسب، مطابق با ضوابط زیست محیطی و با رعایت الزامات زیست محیطی در دستور کار مدیریت پسماند نیشابور قرار گرفت، زمین‌های متعددی توسط شهرداری معرفی و مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت زمینی در کیلومتر ۳۴ جاده نیشابور به سبزوار اراضی چاه یابو در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و استان تصویب شد، که با اخذ مجوز‌های لازم از ارگان‌های ذیربط و تایید مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی برای انتقال زباله‌گاه تایید شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور عنوان کرد: در آذر ماه سال جاری بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسمانده شهرستان مقرر شد واگذاری موقت زمین توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور برای شروع عملیات اجرایی انتقال زباله‌گاه انجام و پس از انجام مقدمات، انتقال و دفن بهداشتی زباله‌ها با رعایت الزامات زیست محیطی از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام شود. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1640147

مهمترین اخبار ایران و جهان: