نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 19:16

نگاه امام(ره) به حجاب انسان‌گرایانه است

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان گفت: نگاه امام(ره) در واقع به حجاب صرفا سیاسی و یا فرهنگی نیست بلکه خدامحورانه و انسان‌گرایانه به معنای تکریم مقام زن است و این دیدگاه در آثار امام(ره) به خوبی هویداست.

مهدی بنکدار مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) در خصوص زن، حجاب و آزادی اظهار داشت: دیدگاه امام خمینی(ره) به شخصیت زن را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد که نگاه ایشان به خانواده در سیره شخصی و برخورد با همسر و فرزندان خود چگونه بود.

وی افزود: زمانی که امام(ره) به همسر خود احترام می‌گذاشتند و با محبت و کرامت برخورد می‌کردند و در عین حال فرزندان خود را در مباحث اجتماعی و انتخاب‌هایی که روبرویشان بود آزاد می‌گذاشتند، این به نوعی دیدگاه امام را نسبت به شخصیت زن می‌رساند.

بنکدار با اشاره به جایگاه زن در اجتماع و نوع نگاه به این موضوع تصریح کرد: از مجموع سخنرانی‌ها و تألیفاتی که امام(ره) داشتند، بر می‌آید نگاه ایشان این است که زن با حفظ حدود و مسائل شرعی هیچ تفاوتی با آقایان در مشارکت اجتماعی ندارند.

برابری زن و مرد در تعیین حق سرنوشت خود

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان خاطر نشان کرد: همانطور که آقایان با حضور در جامعه و حتی در روابط و معاملات باید حد و حدود شرعی را رعایت کنند که مخالف امر الهی نباشد، زنان نیز می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و در تعیین حق سرنوشت خود پا به پای آقایان مشارکت داشته باشند.

وی معتقد است که این دیدگاه برخاسته از نگاه دینی و معرفتی امام(ره) است که برای زن جایگاه و کرامت انسانی قائل است همانطور که در قرآن  ذکر شده و اگر تفاوتی هم وجود دارد برای تکامل روح انسانی است تا انسان به تکالیف و وظایف خود عمل کند.

بنکدار نگاه امام(ره) به حجاب را در چهارچوب شرع و نه فراتر از آن عنوان کرد و گفت: در این مسأله متاسفانه دو نگاه تفریطی و افراطی در طول تاریخ وجود داشته که البته امام(ره) نگاهی خدامحورانه و شرعی به حجاب داشته که حجاب را مانعی برای فعالیت نمی‌دانست و بدون نگاه متحجرانه، زن را در پستو خانه نمی‌دید.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان خاطر نشان کرد: نگاه امام(ره) در واقع به حجاب صرفا سیاسی و یا فرهنگی نیست بلکه خدامحورانه و انسان‌گرایانه به معنای تکریم مقام زن است و این دیدگاه در آثار امام(ره) به خوبی هویداست.

وی در خصوص دیدگاه امام (ره) نسبت به آزادی انسان گفت: حضرت امام(ره) آزادی انسان را در رهایی از اسارت نفس و طاغوت می‌دانند به این معنا که نفس در بند هوا و هوس نفسانی باشد در ذیل ولایت طاغوت قرار می‌گیرد و برای استفاده از آزادی کامل و حقیقی باید از بند بردگی طاغوت رها شود.

امام(ره) کلیات اقتصاد اسلامی را مطرح کردند

بنکدار در خصوص یک شبهه در مورد امام(ره) و نداشتن برنامه اقتصادی گفت: امام(ره) در مقام یک رهبر دینی برنامه کلی ذیل جمهوری اسلامی داشتند و این به معنای ارائه ریز جزئیات اقتصادی نیست بلکه اصول و کلیات را مطرح کردند.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان ادامه داد: بنابراین باید همه شئونات اقتصادی ذیل تفکر دینی تعریف شود و در ابتدا امام(ره) به دنبال این بود که انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی و درونی است، شکل بگیرد و بعد بر اساس آن خود مردم برای اقتصاد برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در طول این سال‌ها کم و کاستی‌ها وجود داشته است و امام(ره) نگاه کلی بر روابط اقتصادی و اجتماعی داشتند که برای نمونه در روابط بین‌الملل مطرح می‌کردند که نه زیر بار ظلم بروید و نه ظلم را قبول کنید.

بنکدار با اشاره به زمان پیامبر(ص) که دستورات قرآن مطرح بود و می‌گفتند که ربا نکنید و به اموال مردم تجاوز نکنید، تصریح کرد: این موارد هم کلیات است که مطرح شده و آیا بعد از پیامبر(ص) همه این موارد رعایت شد یا خیر پس بنابراین نباید مقصر عمل کردن و یا نکردن به اصول را پیامبر(ص) دانست.

پایان پیام/63138/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1263747

مهمترین اخبار ایران و جهان: